Har 2 st W2003 domänkontrollanter i ett kluster där vi nu behöver utöka D: disken med mer disk från SAN:net. Det enda jag kan komma på är att volymen på servern måste vara uppgraderad från "basic" till "dynamic" Har du fått det att fungera? Jag hade uppenbarligen fel om att det bara är volymer som är dynamic som går att extenda, basic går också bra. "For Basic volumes, the unallocated space for the extension must be the next contiguous space on the same disk." Grundförutsättningar för att diskpart skall vara till någon nytta på standard/basic diskar klippt från hjälpen till diskhanteringen. Tack för hjälpen...SAN disk - problem att göra EXTEND i DISKPART
Tilldelningen är gjord i SAN:et, inga problem.
Det är alltså en datadisk i windows, ingen systemdisk.
Har stängt ner klustret helt, kört igång DISKPART, gjort SELECT VOLUME X och sedan EXTEND.
Får felmeddelandet: "Please make sure the volume is valid for extending". DISKPART kan se det lediga utrymmet, 190GB, och det syns även under Disk Management som opartitionerat utrymme.
Det finns heller ingen växlingsfil på disken som kan "låsa" den eller nåt sånt. Har ingen lösning på detta. Tänkte höra här först om någon har några idéer innan vi kallar in experthjälp :)
Några idéer någon?Sv: SAN disk - problem att göra EXTEND i DISKPART
Sv: SAN disk - problem att göra EXTEND i DISKPART
Klippt från KB#325590:
"For Basic volumes, the unallocated space for the extension must be the next contiguous space on the same disk.
For Dynamic Volumes, the unallocated space can be any empty space on any Dynamic disk on the system."Sv:SAN disk - problem att göra EXTEND i DISKPART
Har läst den artikeln oxå. Men det där är ju en intressant fråga, vad betyder det egentligen när man har en SAN-disk? :)
Om man tittar i diskhanteraren så ligger det lediga utrymmet direkt efter...
Hårddisken är av typ basic och när vi försökte tidigare med extenden så fick vi "Please make sure the volume is valid for extending". Misstänker att det kan ha med klustret att göra...men vet inte.
En annan tekniker ska rota i detta onsdag natt...så jag kan återkomma i den här tråden med en lösning...Sv: SAN disk - problem att göra EXTEND i DISKPART
För att kunna utföra den här proceduren måste du vara inloggad som administratör eller medlem i gruppen Administratörer. Om datorn är ansluten till ett nätverk kan nätverksprinciperna hindra dig från att utföra den här proceduren.
Om du vill utöka en standardvolym måste den vara formaterad med filsystemet NTFS.
Du kan bara utöka en standardvolym på samma disk.
Du kan bara utöka en standardvolym om den följs av angränsande ledigt utrymme.
Jag har själv testat en del och kommit fram till följande gällande standard/basic diskar och diskpart.
Begreppet <b>disk</b> handlar om det som datorn upplever som en fysisk hårddisk.
Begreppet <b>volym</b> är resp. partition på en disk.
På en disk som är partitionerad enl. följande kan volym C växa obehindrat till 110GB:
| volym C 10GB | oallokerat 100GB |
På en disk som är partitionerad enl. följande kan volym C inte växa alls däremot kan D växa till 100GB:
| volym C 10GB | volym D 40GB | oallokerat 60GB |
Låt säga att man har haft tre partitioner men tagit bort en så att det ser ut såhär:
| volym C 10GB | oallokerat 40GB | volym E 20GB | oallokerat 40GB |
I det senaste fallet kan både volym C och volym E växa till 50 resp. 60GB. Har man däremot en disk som inte är standard/basic dvs en dynamisk disk spelar det ingen roll vart det lediga ytrymmet finns, det behöver inte ens vara på samma disk. Man kan dock inte göra en systemdisk till dynamisk, man får alltid frågan när man konverterar. Ytterligare en fördel med att använda dynamiska diskar är att man inte behöver använda diskpart utan kan glatt högerklicka på den volym man vill utöka och välja just "Utöka volym..." och göra expansionen i ett fint GUI.
Hoppas det går bra för er, jag har själv utökat två volymer på vår filserver idag helt utan problem.
Sv:SAN disk - problem att göra EXTEND i DISKPART
Nu vet inte jag detaljerna riktigt...men min kollega hade fått ett svar från microsoft angående problemet.
Visade sig att det hade nåt med att windows inte "hajjat" att disken utökats typ.
Så vi fick ett internt verktyg "fsextend" som vi ska köra innan som "markerar" den på nåt sätt så att det sedan går att köra diskpart mot den. Kan kolla upp detaljerna :)
Återkommer om hur det gått...