Hej! Det "självklara" alternativet är att installera en smtp-server som skickar vidare mailen. Win 2003 servern har SMTP-server installerad, om det var den du avsåg? På servern finns en webbapp som idag skickar mail. Jag har tyvärr aldrig använt den SMTP-servern, så jag vet inte hur den ska konfigureras. Förhoppningsvis krävs det att man på något vis tillåter klienterna att skicka mail, annars skulle det vara en stor säkerhetsrisk! Tack för hjälpen i a f. Jag får väl börja testa...Konfiga server för vidarebefordran av mail
Jag har ett antal Windowsklienter med en applikation i drift som skickar e-mail vid bl a felmeddelanden. Nu har IT-avdelningen bestämt sig för att strama upp säkerheten och endast tillåta vissa IP-adresser att skicka mail. Eftersom windowsklienterna kör dhcp, är det svårt att tillåta klienternas IP-adresser. I nätverket finns en win server 2003 som får skicka e-mail och jag får förfoga relativt fritt över. Jag skulle då vilja att klienterna skickade mailen till servern som sedan skickade dem ut från företagets interna nätverk.
Applikationen som skickar mail är förstås en .NET-applikation och använder system.web.mail.
Frågan är nu hur jag skall få win 2003 servern att ta emot och vidarebefordra e-mailen från klienterna.
Sv: Konfiga server för vidarebefordran av mail
Ett annat alternativ är att du skapar en webservice på servern som enbart har till uppgift att ta emot meddelanden och skicka iväg dem som mail med system.web.mail. På detta sätt slipper man en smtp-server som accepterar mail från alla klienter. Någon med lite uppfinningsrikedom kan alltid använda webservicen för att skicka mail, men eftersom det inte är ett standardiserat sätt att skicka mail på så kommer inte virus och liknande kunna använda den.
/JohanSv:Konfiga server för vidarebefordran av mail
Men måste in servern konfas för att acceptera mailen från klienten och skicka dem vidare? Fungerar det by defaultSv: Konfiga server för vidarebefordran av mail
/JohanSv:Konfiga server för vidarebefordran av mail