Jag har lite problem med en server. Ganska stora också. Slår in en öppen dörr : finns det något meddelande i event-loggen som pekar på att något är galet? Ingenting i varken programloggen eller i systemloggen. <b>Det är precis som om någon drog ur TP kabeln från den</b> Nope... den svarar inte ens på ping... Lite långsökt kanske... Energispar är inte inkopplat... Om du tappar länk i både leverantörens switch samt i servern måste det vara det som sitter däremellan, alltså din LinkSys, som krånglar. Jag var uppe vid servern mitt i natten (10 timmar sedan) och uppdaterad firmware både till LinkSys´en och det inbyggda nätverkskortet i server. Än så länge så har det inte stannat..... SÅ nu vet jag egentligen inte vilket det var fel på... gissar på både och... läste någonstans att realtek rtl8139 lägger ner lite då & då. Som det ser ut nu så är problemet löst.....Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.
Det är så att servern (OS) av någon högst märklig anledning loggar av IUSR så att hela servern blir helt avskuren. Det går inte att nå servern med varesig FTP, HTTP, VNC. Jag kan ju själv tycka att även om IUSR kontot blir avloggat så borde man kunna fjärrstyra den... men nejdå... kommer inte åt servern alls.
Vet förstås inte hur servern beter sig när man står framför den.
Det är precis som om någon drog ur TP kabeln från den, vilket är helt omöjligt då den står i ett larmat rum. Servern är avskuren från yttervärlden i allt från 3 minuter till 25 minuter och ibland vara det ännu längre än så. Detta pågår under flera tillfällen under ett dygn. Jag hittar heller inget mönster på när det är borta. Hade ju varit lättare om den dog varje dag mellan 08.00 till 08.30 men så är det inte...
Lika plötsligt som serevrn slutar svara lika plötsligt så kommer den igång igen.
Upptäckte för ett tag sedan att där var Sasser virus i den vilket jag förhoppningsvis har fått bort helt. Har sedan uppdaterat den med alla möjliga patchar (kan förstås ha missat någon).
Bifogar en liten mindre loggfil som jag själv har satt ihop....
060702 (TT.MM.SS)
02.47.39 => 03.02.51
03.23.51 => 03.42.45
04.03.47 => 05.02.34
05.25.35 => 05.28.42
05.51.46 => 06.03.14
06.40.14 => 06.59.13
07.35.14 => 08.03.03
08.29.05 => 08.40.44
11.53.01 => 12.00.42
14.09.48 => 14.31.38
15.35.45 => 16.00.03
18.53.12 => 19.03.59
060703
00.22.15 => 03.02.57
03.23.57 => 05.52.25
06.13.25 => 07.04.13
07.48.15 => 08.38.04
Sv: Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.
/AndreasSv:Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.
IUSR kontot blir bara urloggat rakt upp och ner .. för att komma tillbaka en stund senare, den stunden kan ibland vara länge.
Man skulle nästa kunna tro att det är någon form av "WAKE-UP-ON-LAN" inkopplat...
Jag har själv ingen aning om vad felet kan vara. Detta är mitt sista hopp...Sv: Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.
Innebär det att den inte svara på ping heller? När detta händer, har du då länk på nätverkskortet (är väl enklast att kolla i switchen om du inte är på plats)? Inga felmeddelanden i switchen?
/JohanSv:Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.
Men jag var på plats framför servern och kollade den. Kollade switchen också för den delen.
Switchen tillhör dock leverantören och fler av deras kunder är inkopplade på den.
Dock så noterade jag att datorn gav mej ett meddelande nere vid systemklockan: "Inget nätverk".
Jag kollade upp nätverkskortet lite närmre och var i färd med att uppdatera drivrutinerna när jag i egenskaperna för nätverkskortet upptäckte att det satt en bock i "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström". Jag tog bort bocken, så det är bara att hoppas på att det var detta som strulade. Annars så ska jag uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet.
Jag återkommer...........Sv: Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.
Kan det vara någon energisparfunktion som slår till?Sv:Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.
Det ligger kopplat så här:
Leverantörens Switch ==> Egen Router/Switc/brandvägg ==> Server
När Servern tappar nätverket så slocknar lampan på leverantörens switch där TP-kabeln går in...
Den egna switchen är en LinkSys BEFSX41 (Firmware Version: 1.50.18) ....
kan ju vara den också som strular eftersom att man inte kommer åt den iheller.
Men det kan ju också lika gärna vara leverantörens switch som strular.....
TILLÄGG:
Har nu uppdaterat det inbyggda nätverkskortet i servern samt uppdaterat firmware i routern...Sv: Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.
/JohanSv:Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.
TILLÄG till andra som har LinkSys:
http://www.idg.se/ArticlePages/200406/04/20040604161528_NOK/20040604161528_NOK.dbp.asp
TILLÄGG (060709):
Problemet med Routern (LinkSys) kvartsod ett tag efter uppdateringen av firmware´n. Fick ett tips om att göra en "factory reset", vilket jag gjorde. Samtidigt som jag gjorde denna återställning så försvann alla Mina inställningar. Skrev på nytt in alla portar och IP nummerna. Efter detta har routern fungerat helt utan problem.