Guafta! > Ska jag sätta upp en egen server, och i så fall vilken? Om du känner att du inte har kunskapen är det nog dumt att börja drifta siten själv, speciellt om du har krav på tillgänglighet. Kanske kan vara idé att kolla på en virtuell server liknande http://www.fsdata.se/server/vps.php med tillägg för en webbaserad kontrollpanel. Men även det ställer krav på att du vet hur maskinen ska konfigureras. Tack Oskar & Johan för svaren IIS 6 klarar mycker mer än 1 domän kan jag lova, själv kör jag 3 domäner och en massa subdomäner på min windows 2003 server med IIS 6. > Tänk på att när du hyr webbplats så får du nästan garanterad 100% uptime. Det får du verkligen inte hemma. Ett råd är att ta en titt på SPLA med. Om du ska hosta andras applikationer så måste du ha en SPLA licens.Jag vill spara pengar på webhotell och hosting
Sitter och funderar på om det inte vore billigare att köra en egen webbserver för min sida (asp)
Idagsläget äger jag ca 30 domäner som hostas och pekas till min webplats på hotellet, detta kostar i runda slängar ca 10.000:- /år.
Ska jag sätta upp en egen server, och i så fall vilken?
Fördelar nackdelar osv. Windows /Linux
Har redan provat med win 2003 server. med det var tyvärr långt över min kunskapsnivå (IIS 5+6 (XP) går bra)
Teknisk info
Bredband via Telia 21/3
Krav
FrontPagestöd
ASP-stöd
E-post stödSv: Jag vill spara pengar på webhotell och hosting
Beror på budget och krav, så det är svårt att säga något om. Dessutom, vad behöver du för tekniker?
> Fördelar nackdelar osv. Windows /Linux
Windows: Enkelt, asp.net
Linux: Gratis, krångligare att ställa in
> IIS 5+6 (XP) går bra)
Går inte alls bra. En domän samt ca 10 besökare samtidigt klarar den
> Bredband via Telia 21/3
30 domäner på 3 mbit upp känns väldigt optimistiskt ;)
> FrontPagestöd
Går på windows, borde på linux
> ASP-stöd
Går bäst på windows, finns specialmojs till linux
> E-post stöd
Fungerar på vilket somSv: Jag vill spara pengar på webhotell och hosting
Pekas alla 30 domäner till samma webplats? Gissar att det är därför det blir dyrt. Kolla om du kan hitta något webhotell som har en annan prissättning för extra domäner. Trotts allt tror jag att du får bättre tillgänglighet på siten för mindre pengar om du satsar på ett hotell.
Om du ändå vill skaffa en egen maskin föreslår jag att du testkör under några månader innan du flyttar din site för att se att det verkligen fungerar bra.
/JohanSv:Jag vill spara pengar på webhotell och hosting
Det är just detta med Fs data och liknande jag vill komma ifrån
Alla domäner pekar mot samma plats,
Jag har tillgång till både Win2003 eller linux
Tekniken jag jobbar med idag är just Asp, inte asp.net
Detta med att testköra funkar på IIS5 + 6 men jag får inte "***-ten" att funka i 2003 server, vilket tydligen är bra mycket mer avanserat än IIS 5/6Sv:Jag vill spara pengar på webhotell och hosting
Nu finns ju även IIS 7 ute, dock ingen koll på om det är Beta eller inte.
Dock får du räkna med mer kostnader än bara datorn och dess innehåll. Tänk på att när du hyr webbplats så får du nästan garanterad 100% uptime. Det får du verkligen inte hemma.
Sedan, är det en företagslina du har? Man får inte sätta upp servrar på Telias privatlina.
Jag kan föreslå ett billigt och mycket bra webbhotell www.web10.se .
Lycka tillSv: Jag vill spara pengar på webhotell och hosting
Var inte så säkert på det ;) Är nog snarare så att du troligen inte kommer ha någon fin uptime pga. att det här med ifall strömmen går, linan går ner etc. inte är så akut när det handlar om privatpersoner ;) Och så måste man byta delar själv :P
Å andra sidan så kör jag en del skräp på egna servrar (åt lite ideella föreningar), och jag har väldigt bra uptime, ligger över 99,9% per månad sedan jag började mäta.
> Sedan, är det en företagslina du har? Man får inte sätta upp servrar på Telias privatlina.
Senast jag läste avtalen för en massa internetleverantörer så var det helt grönt på just bland annat telias privatlinor, samt någon annan. Tror inte de ändrat. Gäller dock bara så länge man inte kör något kommersiellt.Sv: Jag vill spara pengar på webhotell och hosting