De flesta url till min sida existerar inte i verkligheten utan .Net applikationen Rewritar sökvägen till en dynamisk apsx sida Problemet är att det är bara aspx (och en del andra ändelser) som processas av ASP.NET. Kolla in http://forums.asp.net/thread/1456923.aspx och "Wildcard application maps" en bit ner, borde kunna fungera. Tackar, det funkar för alla fejkade adresser nu.. MEN nu sabbar den för de icke statiska :D Skriv lite kod som hanterar det, enda lösningen. Dvs, om "originalkoden" ger 404, kolla då om filen finns, eller om någon default-fil finns i mappen Lite fult att lösa det via applikationen, sådant vill man lösa i webservern.. men vafan om det är enda lösningen så får det bli så.. tackar för alla svar! Nja, det finns inget annat sätt direkt. Ska webbservern sköta det så sköter den det, men den vet inte vad den ska göra med saker den inte hittar. Ska asp.net sköta det så sköter asp.net det, men asp.net vet inte vad den ska göra med saker den inte hittar ;) Hej. Jag har bytt från XP till Vista på min devmaskin. Hitta lösningen till mitt problem i kommentarerna till bloggen ovan..Problem med IIS och Context.RewritePath
ex:
www.minsida.se/exempel_ett
rewritas till www.minsida.se/exempel.aspx?id=1
Detta funkar bra under VS2005 egna Web server, men nu ska jag deploya siten skarpt under IIS och då får jag 404 fel.
Om jag har en fejkad sökväg som slutar med .aspx så fungerar det, men om jag som ovan enbart fejkar en katalog (www.minsida.se/exempel_ett) så klara inte ISS av det.
En lösning är att lägga till .aspx på alla fejkade sökvägar, men kunden vill helst inte detta.
Finns det nån inställning i IIS för att få IIS att funka med katalogen som inte existerar?
/AndersSv: Problem med IIS och Context.RewritePath
/JohanSv:Problem med IIS och Context.RewritePath
under www.minsida.se/admin har jag en default.aspx sida,
förr kunde man komma åt den via www.minsida.se/admin
nu får man 404 fel, det funkar om man skriver www.minsida.se/admin/default.aspx
går detta att lösa på nått sätt?
edit: kan även tillägga att min utvecklingsburk kör XP med andra ord IIS 5.1Sv: Problem med IIS och Context.RewritePath
Sv:Problem med IIS och Context.RewritePath
Sv: Problem med IIS och Context.RewritePath
Sv:Problem med IIS och Context.RewritePath
Siten som denna tråd handlar om slutade med detta att fungera helt pga rewritesen.
Jag har inte lyckats få IIS7 att fatta att jag vill att ASPNET ISAPI ska ta hand om requesten.
Jag har följt denna guide, http://www.improve.dk/blog/2006/12/11/making-url-rewriting-on-iis7-work-like-iis6
Men även fast jag gör som de säger så får jag ett 404 fel..
Felet avslöjar även,
Handler Not yet determined
och
The file extension for the requested URL does not have a handler configured to process the request on the Web server.
vad göra?Sv: Problem med IIS och Context.RewritePath
Note. If you have Vista 64bit then make sure you point to the 64bit version of the isapi dll otherwise it wont work.
C:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v2.0.50727\aspnet_isapi.dll