Halloj. Felsöka en skrivar spooler som hänger sig med jämna mellanrum.
Jag har en Windows 2003 server stående hos en host (se. inte i min närhet)
som används för att kräma ut ett gäng utskrifter per dag (vi snackar väl runt 2-3000)
på såväl termoskrivare (Intermec) som laserskrivare (HP LaserJet). Totalt handlar det
om c:a 15 skrivare som finns uppsatta på servern.
Av någon för mig inte helt klarlagd orsak så kraschar dock Printer spoolern med ojämna
mellanrum. Jag har grävt igenom Event loggen på datorn men kan inte direkt hitta något
fel (förutom att AcroRd32.exe verkar vara inblandat i majoriteten av händelserna, med Application Hung
som felmeddelande).
Någon som vet hur man kan felsöka detta. Jag har åtkomst mot servern via Remote Desktop.
Jag misstänker att Acrobat Reader försöker skriva ut en riktigt knasig fil, men jag vet inte vilken
det rör sig om eftersom det allt annat än uttömmande svaret från Event Loggen inte berättar något
om vart eller varför felet dök upp.
Finns det något sätt att "avlyssna" och se vart det skiter sig i någon egenkonstruerad loggfil?
Symptomen är följande:
Printer spoolern tar inte emot nya jobb och inga av de jobb som ligger på kö skickas till skrivaren.
När man startar om Print Spoolern så står det något i stil med "The print spooler failed to end in a timely fashion" och i Eventloggen stod det att det varit 30000 msec utan respons när den försöker avsluta.
När det skett så dödas printer spoolern. Man trycker på starta igen, pang bom, allt funkar. Tills nästa gång.
Jag har pratat med server hosten, men dom anser att det är applikationen vi använder oss av (som kommer från en tredje part), men dom säger att det inte är något fel hos dem. Så det är lite deadlock
där och då tänkte jag att vafan, då får man ta saken i egna händer då.
Alla tips/tricks och fingervisningar vidare är hjärtligt välkomna.
//Johannes