En person som jag känner installerade 2003 server på en dator. Är inte helt säker på att jag har förstått frågan... Om servern är den enda DC: och du vill byta namn på domänen är ett alternativ att helt enkelt ta bort den och skapa en ny domän. Det gör du med dcpromo. Japp det är den enda DC och varken han eller jag har kört speciellt mycket med domän och visste inte hur man tar bort och skapar en ny domän (Han fick en guide i början sa han så det var enkelt att skapa via den)Byta namn på en domän
På något sätt så sa servern när den startade upp att det fanns en annan som hade samma namn.
Han byte då namnet på servern fast nu stämmer ju inte domän namnet som har den gamla och då blir det lite snurrigt på vissa service sa han.
Han frågade mig om jag visste men jag kunde tyvärr inte svara för jag har inte varit med om det förut.
Så hur enklast utan att installera om allt gör man för att byta ut eller ta bort och sätta ditt en ny domän?Sv: Byta namn på en domän
/JohanSv:Byta namn på en domän
/EDIT
Hittade denna
http://www.petri.co.il/delete_failed_dcs_from_ad.htm
Om det skulle bråka att ta bort DC.
Han undrar om det finns så om han får bort den att han kan göra den där guiden för att skapa ett nytt DC
/EDIT 2
Fick lite mer information varför han skulle ha AD och DC och det var helt enkelt att han ville igentligen inte ha det för han behöver det inte.
Det var så att han kör någon slags programvara som kräver 2000/2003 och han hade innan NT4.
Så han verkar ska köra det i workgroup för han behöver inga konton eller sådant.