Hej,VPN i Windows Server 2003 och File Shares?
Jag försöker sätta upp ett VPN till en server (Windows Server 2003 Standard) på ett annat nät. Servern har bara ett NIC.
Jag har skapat en ny VPN-anslutning genom den vanliga guiden (under Network Connections -> Add new connection). Jag tilldelar klienter IP-adresser inom 192.168.5.1 - 192.168.5.10.
När jag ansluter med en klient (som kör Windows Vista) upprättas förbindelsen utan problem. Länken upprättas med MsCHAP v2. Problemet uppstår när jag försöker komma åt en file share på servern. Jag tycker att det borde fungera att på klienten skriva \\192.168.5.1\c$ (vilket är IP-adressen för servern enligt Status-sidan för anslutningen hos klienten) och då få upp C-disken på servern. Men icke!
Jag har försökt att:
1) Stänga av Windows-brandväggen helt.
2) Tilldelat mitt enda NIC en extra IP-adress i 192.168.5.0-nätet.
3) Tilldelat klienterna IP-adresser bland mina publika IP-adresser (så att de säkert ska hamna på samma nät).
4) Satt upp VPN-användaren som Administratör och skapat en ny share som "Everyone" får hantera.
Det fungerar fint att på servern skriva \\192.168.5.1\c$ och få upp C-disken. Det fungerar också fint att på servern skriva \\<klientens-IP>\c$ och få upp klientens C-disk. Men tvärtom går ej.
Någon som kan hjälpa mig med detta? Var tänker jag fel?