Hej, 1. Fick med Windows XP skivor, så körde in det. Och verkade inte vara några problem med att koppla till AD. Än så länge har det fungerat. Tråd löst :)Byta client dator kopplad till windows sbs 2003
Nästa vecka ska jag ta för mig något jag aldrig gjort förut. Det är såhär, vi har en Windows SBS 2003 Server, med 3 st client datorer kopplade till den, med centrala användar-profiler. Jag ska nu byta ut en av dessa datorer mot en helt ny.
Jag har då 2 funderingar.
1. Den nya datorn har windows vista istället för xp som de gamla, ställer detta till problem? Jag kan ju installera XP istället, fast om jag ändå måste installera Xp funderar jag på om man inte kan göra en "ghost" image av den befintliga konfigurationen så man får med allt som fanns på den gamla?
2. Kommer jag att behöva installera alla program på nytt på datorn, eller ligger de sparade i profilen på servern?
Eller är det nåt annat jag måste tänka på/ ta reda på?
Tack på förhand!Sv: Byta client dator kopplad till windows sbs 2003
Om det är Vista Business eller Ultimate så funkar det att ansluta den till ett AD.
När det gäller att klona XP (t.ex. m.h.a. Ghost), vilken version av XP är det på den gamla maskinen? Om det är Retail eller OEM så är det lite jobbigare att klona den p.g.a. licenserna (framförallt gäller detta aktiveringen av XP). Är det Corporate så är det lite enklare... Är det liknande maskiner? D.v.s. samma chipset t.ex? Då förenklas även en ev. kloning avsevärt...
2.
Profilen innehåller användarens inställningar (Documents and Settings)... inte den egentliga lokala programvaran... så all lokal programvara måste installeras separat om du inte klonar den gamla installationen. Eftersom det är lite omständigare (ev. omöjligt) att klona en gammal XP-installation så brukar det till syvende och sist vara enklare att installera om allt istället...
En sak man kan tänka på... Om de övriga klienterna kör XP så kan det vara en fördel att även köra XP på den nya... men det beror lite på hur ert AD är uppbyggt...Sv: Byta client dator kopplad till windows sbs 2003