Hej, ytterligare ett nytt uppdrag. För att koppla sig mot SPCS måste man köpa SPCS API samt en utvecklar licens. Detta kostar en hel del för den som vill göra egna applikationer som kan samverka med SPCS. Ville bara påpeka att det krävs en utvecklarlicens från SPCS för att kunna göra en egen koppling mot "SPCS API". Det räcker inte bara med en SPCS Admin API licens. Hej MGK Jag vet hur datat skall läggas i SPCS databaserna! Behöver inga fingervisningar om att man inte skall ge sig in på detta. När det gäller jobbet så är jag inte intresserad. Hej Hur fick Ni in datat i databaserna utan att använda SPCS-API ?? Jag har byggt flera applikationer som importerar/exporterar data till SPCS (bland annat ett par web-shoppar). SPCS API är det bästa sättet att lägga in informationen men API:et är ganska begränsat (och dessutom ganska långsamt) så i många fall måste man använda andra sätt. Nu blev jag nyfiken. Programfabriken: Koppla webbhandel till SPCS
Se http://www.programfabriken.nu/uppdrag/uppdrag.asp?orderid=24
/PelleSv: Programfabriken: Koppla webbhandel till SPCS
Eller vet någon hur man kommer in deras databas utan att förstöra den ?? Sv: Programfabriken: Koppla webbhandel till SPCS
Om man vill utveckla lite för sig själv kostar utvecklarlisencen ca 15000kr exkl moms. Om man vill sälja vidare sina alster som kan kopplas mot SPCS så kostar utvecklarlicensen betydligt mer.
Jag har studerat och vet hur SPCS admin lägger upp data i sina databaser men har inte lyckats lagra eller ändra data i dessa utan att databasen/erna gått sönder.
Alltså datainmatningen har varit korrekt! Men db-filerna vill inte vara med efter manipuleringen.
Någon som lyckats utan "SPCS API" ??Sv: Programfabriken: Koppla webbhandel till SPCS
Jag vet inte riktigt om jag förstod diskussionen. Det finns
ett jobb i programfabriken som berör nåt sorts SPCS-API ser
jag. Det verkar fortfarande pågå budgivning och företaget
som vill ha uppdraget utfört verkar ju redan ha detta API.
Själv har jag gjort en del arbeten i SPCS. Jag har inte
direkt gått in i själva databasen utan använt kopior som
uppdateras regelbundet. Dessa har jag länkat i i en
Access-databas. Därifrån har jag gjort warehouse-liknande
summeringar och med hjälp av en annan databas skapat nya objekt.
Därigenom kan man nu få fram rapporter och statistik som
inte kan fås direkt från SPCS. Det går också att hämta
in adresser från Internet som levereras i Excel-format
och samköra dessa med gamla kunder. Mycket användbart
i marknadsföring. Eftersom det rör sig om kopior riskerar
man inte att förstöra något i SPCS. Det går naturligtvis
inte att ändra i SPCS på detta sätt.
Baserat på mina erfarenheter har jag en del synpunkter och
reflexioner som jag nu passar på att framföra även om bara
en del är relevanta för denna tråd.
Det finns ju regler om att en bokföring ska vara beständig.
Går man in och fibblar med andra program än själva
gränssnittet är det ju risk att man ändrar i data på ett
sätt som medför att detta krav inte upprätthålls. Det ska
ju t.ex. inte gå att sudda och ändra i gamla bokföringsposter
eller fakturor. Jag vet dock inte hur skyddat detta är genom
API-funktionerna i fråga.
Då jag styckat upp SPCS och rekonstruerat vissa delar av
datamodellen såg jag att den inte är särskilt normaliserad.
Det finns en omfattande dubbellagring. Om man "tjuvkopplar"
sig in i databasen och gör ändringar finns en stor risk att
man ändrar i data som kontrolleras av någon sorts master-
tabell. Då är det risk att databasen kraschar och att data
kommer i oordning.
Jag tror att man ska vara försiktig även om man går in med SPCS's
eget API. Det dom gjort själva är ju testat från deras djupa
kännedom om produkten och det är ju inte så lätt för en
utomstående. Om man bara gör urval och rapporter med deras API
kanske det inte är lika riskfyllt, men jag skulle nog vara
försiktig och verkligen testa slutprodukten. Det rör sig
ju ändå i grunden bara om en fildatabas. Jag vet inte om
det är tänkt att vanliga klienter samtidigt ska kunna gå in och
ändra i systemet som det används av en användare kopplat till
något sorts webb-gränssnitt. Jag vet inte heller vilka utfästelser
och garantier SPCS lämnar för detta API, men det är nog viktigt att
hålla koll på.
Jag tycker alltså att man ska vara mycket försiktig när man går
in i ett bokförings- eller fakturerings-program på annat sätt
än det är konstruerat för.
Bästa Hälsningar
Folke LarssonSv: Programfabriken: Koppla webbhandel till SPCS
Datat i bokföringsdatabaser är igentligen inte intressant. Det som är viktigt är pappers verifikationerna och alla uppställningar. Att ändra journalförd data är mycket dumt då det kan ge förödande konsekvenser. Grejen med att kunna hantera SPCS från annat program är av ren automatiserings önskan. Tex en applikation som lägger upp alla weborders automatiskt. Eller automatiska pris uppdateringar mm.
Om någon har en lösning på hur man inte förstör SPCS:s dbf-databaser så är jag mycket intresserad. Lösningar med speglingar är inte intressant!!Sv: Programfabriken: Koppla webbhandel till SPCS
bara för att säga nåt om spcs så säger jag detta:
Vi har ett tid system som man länkar i hop med spcs 2000 och kan skapa faktueringsunderlag på det sättet, men det är/var ofta det var andra sifror som kom ut än vad man stoppa in, fick alltid dubbel kolla alla poster..
Om det var spcs eller det andra programet vet i fan :)
jonberSv: Programfabriken: Koppla webbhandel till SPCS
Sv: Programfabriken: Koppla webbhandel till SPCS
Att använda access (ODBC) rekommenderas inte för annat än att läsa data eftersom x-base drivrutinen inte stöder den indextyp som SPCS använder. Det vill säga stoppar man in data via access så uppdateras inte index och inlagd data syns inte i SPCS förrän man har gjort en omsortering av databaserna.
För att skriva i databaserna utan SPCS API behöver man nåt x-base bibliotek som klarar av .cdx index. Tror inte att det finns nåt bra freeware som klarar det. Själv använder jag Codebase (vilket också SPCS använder). Kommer inte ihåg vad det kostade men det var nog några hundra dollar.
Verkar dock vara nån prisändring på gång från SPCS när det gäller API:et.Sv: Programfabriken: Koppla webbhandel till SPCS
Codebase... och den fungerar? Inga problem att lägga till eller ändra poster i SPCS databaser? Har hört rykten om att SPCS trixat med Codebase...
Fungerar Codebase skulle jag bli jätte glad!