Hej!.NET, xhtml, javascript, wap, xul och lite allt möjligt
Jag kan på en gång säga att jag inte har några pengar att erbjuda, däremot tror jag på att den här produkten (som inte finns än...) behövs och att det finns en marknad. Licensen ska vara så enkel så att om du tjänar pengar på produkten så måste man betala, annars inte. Förslagsvis ska källkoden vara gratis, dock med det vanliga villkoret att inte ta bort kommentarer om vem som skrivit koden, hävda att man själv skrivit den eller undvika att skicka tillbaka förbättringar.
Utan att gå in för mycket på detaljer handlar det hela om en, framför allt, klient-server baserad lösning. Tanken är att endast servern ska ha några större krav på specifik platform att exekveras på, klienten ska kunna exekveras på i princip vad som helst. Eller snarare, klienten genereras helt dynamiskt för den platform som är aktuell.
Servern kommer byggas med .NET, dels i form av services och dels i form av webservices och "vanlig" asp.net-kod (för att kunna ladda ner de genererade klienterna samt för att om klienten råkar vara en webbläsare så blir resultatet förstås en helt vanlig asp.net-hemsida)
Det hela ska i möjligaste mån kunna exekvera på klienten, dvs. script kommer kunna exekveras på klienten för att undvika onödiga postbacks.
Dessutom ska gränssnittet till klienten skrivas endast en gång, oavsett vilken platform klienten ska köras på så räcker det med att skriva gränssnittet en gång. Självklart kommer det blir problem då en webbläsare eller ett fristående program generellt sett exekveras på en enhet där skärmens upplösning är högre än en mobiltelefons upplösning, dock har jag redan förslag på lösningar till detta problem.
Förslag på tekniker och platformar:
*Servrar:
1) .NET 2.0: services, webservices och asp.net
2) Om det finns stort intresse/kunskap: java? Blir dock ett stort arbete, jag kommer inte driva utveckling för java
*Klienter:
1) Webbläsare, flow layout [xhtml, javascript, css, xmlhttp]
2) XUL-applikationer som kan köras på alla system som kan köra Mozilla Firefox, flow layout [en expert får nog avgöra vettiga tekniker]
3) WAP, flow layout [tja, är ingen expert på det här området heller]
4) Ev. helt vanliga .NET 2.0 Windows Forms applikationer om de anses ha fördelar som inte XUL har, flow layout
När det handlar om det här med ekonomi så bygger allt på att det någon gång kommer en fungerande produkt, inkomsterna som ev. licensförsäljning sedan inbringar delas då upp på något sätt, antingen rakt av eller utifrån antal timmar spenderade eller liknande.
Till sist måste jag påpeka, det finns ingen kod än, bara en hel drös med idéer, maila mig gärna om du är intresserad/har frågor på onkelborg [snabel-a] gmail [punkt] com. Jag har nämligen valt att inte lägga ut allt för mycket intressanta detaljer...
PS.
Får ursäkta för den långa texten, om det finns intresse så känns det som att då skriver jag hellre en lång text här än svara på en massa frågor på mail :)
DS.
PS.
Skrik gärna till här i forumet också om det är något
DS.