Svårt att hitta exakt rätt avdelning och rubrik, men jag gör ett försök. Låter bra, men... *verkligheten knackar på dörren* Jättekul med svar. Intressant också med flera som strukturerar kommunikationen i punkter att checka av systematiskt. Jag läser om din tråkiga erfarenhet. Det är helt förståeligt om sådant avskräcker. En av mina tankegångar med att inleda med en befintlig rörelse vore också att enligt ekonomernas rekommendationer etablera ett "cash flow" som ekonomisk säkerhet med en något enklare verksamhet som bas inför utvidgning. Ett Internetkafé kan också användas för att etablera communities online genom verksamhet IRL, reklam osv. Vill också poängtera att inte direkta ersättningslösningar av lämpligt slag vore uteslutna. Det går att ha olika andelar av ägande och kombinera det med olika ersättningsnivåer osv. Så som jag tolkar detta så är egentligen möjligheterna för att man skall kunna jobba på geografiskt skilda platser väldigt små. Även jag är av åsikten att direkta möten ansikte mot ansikte genererar det bästa resultatet och det snabbt. Jag har jobbat både ensamt och i grupp och kan jämföra resultaten; grupparbete i samma lokal är oslagbart. Tack för dina utförliga råd och den erfarenhet du delar med dig av. Jag sparar texten för kommande behov. Om du stöter på någon som du tror har bättre lokal förankring så tipsa gärna. Jag skall ha dig i åtanke om jag stöter på någon som kan tänkas passa in. Kåre: Den exakta rollen för olika personer är öppen för förhandling. Men jag kan ge en liten bakgrund. Du kan ju besöka It-universitetet på Lindholmen i göteborg. Finns möjlighet att låta studenter utveckla. Du vill alltså agera riskkapitalist men vara med och arbeta? Det kan vara en intressant möjlighet, åtminstone som komplement till något annat. Tack för tipset. Ja - I detta fall är vitsen med investeringen att befinna sig inom vissa vida ramar med verksamheten. Många andra som startar företag investerar själva, trots att de sedan driver verksamhet. Men det ligger en poäng i att man bör hålla reda på vad som är vad och betänka att rollerna rent principiellt är separata. Nu är i princip kafét och Internetutrustningen uppe. Stället ligger på Vegagatan 1 i Göteborg.Kapital finnes - kollega sökes
Jag bor i Mölndal (Göteborg), men är inte geografiskt bunden. Idag tittade jag exempelvis på ett Internetkafé i Uddevalla. Har kapital, men saknar nätverkskompetens. Dessutom har jag svårt att hinna med heltid med den resvägen.
Jag prövar mina vingar som entreprenör. Jag har följande:
1) En del programmeringsvana
2) Kapital
3) Hur många idéer som helst
4) Stor lyhördhet för andras idéer
5) Entreprenörskollegor
Dock saknar jag djupare kunskap, exempelvis om nätverk, eller projektprogrammering. Det vore väldigt intressant med entusiaster inom programmering och nätverk som vill utbyta tankar. Mina egna idéer är säkert ganska spännande, och expanderbara. Men det är verkligt svårt att hitta programmerare som kan inleda ett samarbete med att bolla idéer eller diskutera villkor. Full lön från dag 1 lämnar lite utrymme för planering. Vore kul med eldsjälar som också vill vara delaktiga.
Kan alltså själv göra en del programmering, och kan förmodligen lära in nya programspråk snabbt då mitt tänkande är väl kompatibelt med programmering i allmänhet. Plattformar, teknisk filhantering och liknande är värre.Sv: Kapital finnes - kollega sökes
Frågor som spontant dyker upp är:
1) Vad skulle vara företagets affärsidé?
2) Till vilken målgrupp riktar sig företaget? (Till mångt och mycket beroende på affärsiden)
3) Finns det någon upparbetad kundbas eller potentiella kunder? Vilka är då i så fall deras behov?
4) Hur skulle dessa eldsjälar bli "inblandade" i ditt företag? Som delägare eller som anställda?
Själv sitter jag i den sitsen att jag gärna byter jobb, fast bränd av tidigare erfarenhet så är jag lite mer försiktig än jag varit tidigare. Mitt förra jobb bestod av en massa eldsjälar, fast ingen verkade kunna sälja programmeringskunskap. Det handlade bara om nätverk, serveradmin, backuprutiner mm...
Jag och den andra som var rena programmerare, vi skapade vad vi själva tyckte var gudabenådade applikationer, fast det visade sig att det inte var till någon nytta när de andra inte kunde sälja dessa och bara var fokuserade på ovan nämnda (som tydligen var lättsålt och därmed "roligare" i deras ögon).
Det resulterade i att jag än idag inte har fått ut den lön som jag på pappret var lovad...
Annars är det kul att det finns folk med pengar som är villiga att satsa! Mer sådant!Sv:Kapital finnes - kollega sökes
OBS! Nedanstående betyder inte att jag är ointresserad av andras idéer, utan det är bara exempel på hur jag själv tänker angående egna idéer.
1) Företagets affärsidé:
Det beror lite på. Jag själv har många olika affärsidéer.
- a - Den jag är mest förtjust i avser en sökmotortjänst, riktad mot webbmastrar, där de själva kan bestämma algoritm via ett interface och partiellt även köpa exklusivt databasmaterial. De crawlar själva med ett specialprogram och för över materialet till en central server. Det går att börja nischat på flera sätt. Har bollat idén med en systemare i gbg som iofs är intresserad. Problemet är att projektet kostar lite väl mycket för att jag skall kunna börja direkt med det. Fullbetalda programmerare är nog enda lösningen för den typen av projekt. Har dock inga egentliga problem med att skriva en affärsplan, även om frågor av typen 11-, affärsplanchecklistan på riskkapital.org är tidsödande och kräver kommunikation, samt utredning.
- b - Dessutom kräver programmeringsprojekt en gemensam lokal. Därav mitt intresse för Internetkafé. Internetkafét i Uddevalla är redan en fungerande rörelse, exempelvis, med främst ungdomar som går in och spelar nätverksspel 11-20. Innan 11 hade man kunnat driva programmeringsprojekt. Då hade lokalfrågan varit löst.
- c - Har en del mindre projekt som idéer vilka eventuellt skulle kunna dras igång direkt. Även där är dock frågan var man skall sitta och göra jobbet, eller om man är t.ex. 3 personer, om alla skall sitta vid sina hemdatorer. En lokal är alltid en bra början. Möten IRL leder någonstans.
2)
- a - Sökmotorprojektet riktar sig till webbmasters som kan delas upp i ett antal underkategorier. Jag är ganska säker på att efterfrågan skulle finnas på en bra produkt. Ingen sådan produkt fn. uppleves av webbmastrarna som deras "egen" i allt väsentligt. Meningen vore att de skulle kunna erbjuda sina sajters besökare en helt exklusiv sökupplevelse, vilken de designat själva (med tips om förinställningar iofs).
- b - För ett internetkafé är placeringen A och O. Det jag kollade på var inte helt optimalt placerat. En kunkurrent var bättre placerad. Båda låg vid skolor. Unga nätverksspelare är huvudmålgrupp. Fler och fler skaffar visserligen nätverksfaciliteter hemma, men så fort går det inte att inget utrymme finns för dylika platser. Dessutom gillar användarna att ha folk omkring sig IRL.
- c - Finansfolk är en huvudmålgrupp, men det beror på. Är mycket intresserad av likhet som koncept, vilket kan tillämpas exempelvis för förutsägelse av börsutveckling. Det finns ett antal tunga aktörer med portföljprogram, men jag har ännu inte sett att de tillämpar likhet på det sätt jag tänker mig. Kryptering är ett annat område. Har egna idéer och är öppna för andras.
3) I fallet - b - ja, annars inte direkt. Dock brukar jag inte ignorera denna fråga generellt. Enkel marknadsföring är tvärtom något jag är mycket fascinerad av. Exemplen a,b,c ger olika lösningar.
4) Jag vore öppen för allt, exempelvis kan ju en arbetsinsats omsättas i pengar och räknas som investering, eller så kan man börja på ett sätt och fortsätta på ett annat. Jag har kollegor med massor av tips om juridiska upplägg. Tror faktiskt inte att just den punkten skulle behöva bli ett problem. Generellt är jag ganska generös av mig. Det bästa är att kanske vara tre stycken som letar lösningar till en början. Alltid går det att hitta något. Sv: Kapital finnes - kollega sökes
Att öppna ett stort projekt med flera anställda utan "cash flow" kräver en rejäl klumpsumma att utgå ifrån, kanske 7-10 miljoner, och då krävs det inblandning av riskkapitalister eller att man öppnar AB och breddar ägandet. Då finns heller inget utrymme för att "känna sig fram" eftersom lokalkostnaderna mm sannolikt blir ansenliga.Sv:Kapital finnes - kollega sökes
Sv: Kapital finnes - kollega sökes
Definitivt så är du på rätt väg : Skapa ett stabilt kassaflöde med en verksamhet som kräver minimalt med arbete/pengainsats för att därigenom skapa en grund för det kostsamma och mycket roligare programmeringsarbetet. Detta efterlyste jag på mitt förra jobb men fick väldigt lite gehör.
Dock inser jag tyvärr att jag själv inte riktigt passar in i den här bilden då jag inte riktigt har min egen målbild i närheten av sådan verksamhet samt att jag inte sitter i Göteborgstrakten utan i Stockholm.
En affärsplan är alltid bra, men det är ju inte nödvändigt att börja där. Börja med att skriva en kortfattad och koncis affärsidé (som helst skall vara max två-tre meningar). Redan där har du grunden för hur hela affärsplanen kommer att se ut så småningom. Visst, checklistan på riskkapital.org är bra men inte absolut nödvändig om du inte behöver söka riskkapital eller starta ett AB.
Om jag får ge lite personliga råd angående punkt 4) (Löner/delägare) så anser jag följande: Vänta med att anställa eller ge delägarskap till någon innan du är helt säker att den personen är värd att offra både tid och pengar på. Börja med projektanställning. Då får du dels ett kvitto på vad personen kan åstadkomma samtidigt som du inte binder upp dig för all framtid. Skulle det inte fungera så är det bara att vänta tills projektanställningen upphör. Den är ju alltid tidsbestämd.
En delägare skall alltid vara beredd att satsa både tid och pengar på att få det att fungera och skall inte (som mig) vara beroende av att pengar måste komma in varje månad på kontot. Det tar tid i början innan kassaflödet är tillräckligt stabilt. Sv:Kapital finnes - kollega sökes
Det gäller fö. om någon annan läser detta också. Även om man inte själv är intresserad kanske man känner någon. Endast nätverk leder någonvart. Är tacksam för varje förslag.Sv: Kapital finnes - kollega sökes
F.ö. kan jag ju tillägga att om du har något specifikt programmeringsproblem som du önskar lösa som jag kan fixa via mail (och som inte är superakut) så är du välkommen att maila mig på kenneth.axi@eudoramail.com.
Kolla i min profil vilka kunskapsområden jag besitter.
Varför jag inte kan ta superakuta grejor: Det beror på att jag för tillfället är föräldraledig och har mycket begränsat med tid att sitta vid datorn så det är inte alla dagar jag kan programmera... Jag slutar föräldraledigheten 1/1-06 och då går jag tillbaka till mitt butiksjobb om jag inte har hittat ett programmeringsjobb innan dess...Sv: Kapital finnes - kollega sökes
Vad har du för bakgrund?
Har du arbetat med mjukvaruutvecklingsprojekt tidigare?
Vad skulle din roll i företagat vara?Sv:Kapital finnes - kollega sökes
Jag själv har programmerat en del, fast ej i C++. Egentligen är jag kemist, men jag har funderat en hel del kring problematiken då man söker information i databas. Det svåraste problemet är att snabbt kunna söka och ranka en kombination av sällsynta och vanliga "förekomster." Om inte själva databaslagringen inbegriper olika rankingnivåer så kommer de vanliga förekomsterna i vissa fall att "skymma" sällsyntare, om man använder ett komprimerad bitsträngsformat. Den bästa lösningen på det är enligt min mening att använda tre olika algoritmer för förekomster med olika frekvens och partiellt lagra dem på olika sätt. På lång sikt är lösningen en annan hårdvara, som kan konstrueras med befintliga komponenter inom elektroniken.
Mitt projektarbete var ett programmeringsprojekt för bedömning av likhet mellan molekyler i en databas.
Vad jag kan göra:
1) Om jag får viss hjälp med att driva Internetkaféet kan jag hjälpa till att investera i detta, för att få igång verksamheten. Alla inblandade behöver inte vara datakunniga, men det är bra om någon har en aning om nätverk.
2) Jag kan bistå med projektförslag, projektlösningar, och kapital i samband med programmeringsprojekt.
3) Jag kan programmera en del själv, om tid finnes att sätta sig in i överenskommet programmeringsspråk. Jag är bra på att lösa problem och tänka programmering.Sv: Kapital finnes - kollega sökes
Sv: Kapital finnes - kollega sökes
Sv:Kapital finnes - kollega sökes
Sv:Kapital finnes - kollega sökes
Var och tittade på ett IT-kafé i Göteborg, men utgångsdiskussionen om pris är förstås där, liksom diverse tankar om huruvida det inte är flexiblare att starta nytt någon annan stans. Exakt var lokalen skall ligga är inte heller skrivet i sten. Göteborg? Kanske - bara rörelsen kan gå runt på basverksamheten.
Jag har en ytterligare idé om komplementär verksamhet som kan drivas, förutom de rena programmeringsprojekten och IT-försäljningen.Sv: Kapital finnes - kollega sökes
Kanske finns det datorintresserade forumanvändare i området, så jag aktualiserar tråden med anledning av de förnyade omständigheterna.