Vi skulle vilja använda oss av en USBsticka, vilken som helst. Få ut serienumret på stickan via en activex-komponent eller liknande på (Detta sker hos klienten). Behöver fungera under windows XP och Vista i första hand. Kod för att läsa serienummret via c#: http://www.codeproject.com/useritems/usbeject.asp På länken Pelle postade kan man läsa: Jag tror att dom delar ut usb-stickorna till kunderna. De skall ju ändå matchas i datatbasen som jag förstod det. Och man bör väl flika in att det här knappast kan bli en helt säker metod. Det torde vara ganska lätt att manipulera ett serienummer, eller specialbeställa, eller skriva en emulator ifall det är så att man verkligen vill komma förbi det. Metoden skall inte användas för att vara säker utan som ett komplement till användarnamn och lösenord. Dessvärre kan jag inte C, någon som har lust att sätta ihop det Pelle skrev ovan med tillhörande kod? Om det inte är så noga med säkerheten skulle ni istället helt enkelt kunna ha en fil på minnet, kanske med någon lite smart kryptering. Borde väl göra det betydligt enklare? Som jag ser det så är det bättre att hoppa över hela tanken med usb-minne och fixa en sida istället som har en tillräckligt bra inloggning. Då slipper man usb-minne, hålla reda på serienummer och liknande. Tack för era svar, intressanta ideer som även vi funderat på. Vi har inga problem med säkerheten idag, vår kund skall oavsett vad använda sig av användarnamn och lösenord men vi vill även få ut serienumret på en vald usbsticka som vi köper från en av våra leverantörer. Jag är lite intresserad, men jag känner att det saknas lite för mycket detaljer, bland annat vilka plattformar som måste stödjas, webbläsare, om det ska vara en "activex" inbäddad i hemsidan, eller om ett fristående program går lika bra. (Inbäddad activex kräver mer för att installeras i form av rättigheter/installationsförfaranden t.ex.) Servern är en Windows 2003 server, asp är programmeringsspråket. (asp.net går även bra) Webbläsare är dock inte bestämt ännu det beror på vad du kan komma fram till för slutsatser.Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
Detta serienumret skall servern få reda på och jämföra på servern i en Mysql databas om det stämmer. Om det stämmer så får personen tillgång till informationen.
Kan någon göra ett sådant system. Det vi vill ha är registreringen av serienummret på USBnyckeln och inloggningen. (Sessionbaserad)
Givetvis betalas det för utfört arbete.
Kontakta mig gärna för mer info!
christian@viton.se
Är detta inlägg i fel forum så får ni hjälpa mig att flytta det. Tack på förhand.Sv: Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
Sv:Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
För att göra och köra en ActiveX i c#, http://dotnetslackers.com/articles/csharp/WritingAnActiveXControlInCSharp.aspx
Dock vet jag inte om activex-kontrollen tillåts snacka med operativet men det är bara att prova och se om det går. Koden är ju inte så märkvärdig - det är bara att ansluta till databasen sen med ett anrop om nummret finns eller inte.
Är kravet andra webbläsare än IE så kanske det blir lite större problem. ActiveX är ju mest för IE.Sv: Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
<b>Unfortunately, you have to know that serial numbers are optional for USB devices, so USB storage sticks may not have one, and indeed, many do not.</b>
Så om det stämmer kan man alltså inte åstadkomma det du vill göra: "USBsticka, vilken som helst. Få ut serienumret på stickan"
/JohanSv:Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
Sv: Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
Detta för att göra det enkelt för oss. Klart att det går att emulera ett serienummer men i vår kod står det att endast ett login får användas på samma gång.
Dvs ett login går inte användas av två personer samtidigt.Sv: Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
Sv: Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
i pseudo-vb-syntax:
if not filen_finns then
msgbox "Misslyckad inloggning"
else
nr = check(filen)
if nr = -1 then
elseif not check_nr_ok(nr) then
else
msgbox "Lyckad inloggning!"
end if
end if
Det är lika lätt att generera ut ett lösenord på 20 tecken som sparas ner i databasen och man loggar in med. Sen kan man som här på pellesoft (auto inloggningen) ha en cookie som denna nyckel står i tillsammans med ip-adressen och lite annat lull lull vilket gör att den cookien kan inte flyttas till en annan dator och användas. Det borde bara lika säkert det men främst, man slipper använda usb-minnen.. Fast det kanske är lite det som är grejen? ;)Sv: Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
Finns det någon som är intresserad?Sv:Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
Dessutom, server-biten, är det något som redan finns, eller ska något anpassas? Vilket språk i sådana fall?Sv: Behöver en programmerare! ARBETET BETALAS GIVETVIS!
Det behöver inte vara en activex men du får helt fria händer att styra rättigheter etc. Servrarna har vi redan idag, vi kan sätta upp en "lab"-server som du kan testa på.
Kontakta oss gärna