Har en E2K organisation (14st E2K servrar) där AD't har blivit uppgraderat från Win2K till Win2K3. Exch5.5 har funnits tidigare. Problemet är att på en av siterna så får inte nyskapade användarkonton några e-post adresser, varken SMTP, X.400 eller NOTES (har en Notes connector). Har provat med att köra Update Now och Rebuild på RUS (Recipient Update Services) för den aktuella siten och för Organisationen. Ändrat RUS till en annan server. Skapat en ny RUS för den domänen. Några ideer eller förslag? Efter att ha rotat runt ytterligare en stund och kontrollerat nätverk och DNS o.dyl så fick jag det hela att fungera igen. Skapade en ny RUS för den domänen och sedan dessa verkar det fungera bra. Det finns tydligen risk att RUS hänger sig pga diverse nätverksproblem men jag hittade en bra länk som beskrev "felsöknings"processen ganska ingående. blogs.msdn.com/exchange/archive/2004/07/27/198662.aspx Hej Tomas,Problem med automatgenererade e-post adresser i AD
Sv: Problem med automatgenererade e-post adresser i AD
Case closed
//TomasSv: Problem med automatgenererade e-post adresser i AD
Själv är bästa dräng, heter det - vilket du nu bevisat ;-)
Allmänt så kan jag rekommendera att för den som har en distribuerad organisation, med lokala mailboxadministratörer, så bör man skapa en RUS tjänst för varje lokal DC. Detta snabbar upp processen då en mailbox skapas.
Antag att du har en Exchange & DC i Stockholm, sedan har du en till Exchange & DC i Luleå. Varje stad har egna administratörer som hanterar användarkonton. Stockholm och Luleå är olika DC siter och replikerar var 30:e minut. Säg att endast Stockholm har RUS-tjänst mot sin DC. Skapar nu LuleåAdmin en ny mailbox i AD så tar det upp till 30 minuter innan den informationen har kommit till Stockholms DC; då kommer RUS att inom 60 sekunder skapa en mailadress åt denna användare - Sedan tar det upp till 30 minuter igen innan denna info replikeras upp till DC i Luleå - Först då (max 61 minuter) blir denna användare fullt aktiverad och synlig i allas GAL
Lösningen är att skapa en till RUS-tjänst för Luleå så kommer i alla fall användaren där kunna jobba med Outlook inom 60 sekunder; det tar dock fortfarande upp till 30 minuter innan användarna i Stockholm kommer se den nya adressen där, om man inte forcerar en manuell AD-replikering mellan siterna