Hej, Några kommentarer till dina påståenden. Ok, eftersom jag inte håller på med licenser går jag bara på hörsägen och då vi inte har ett "modernt" MS-avtal utan fortfarande går på gamla varianter så är det så (enl samma hörsägen som är den som ansvarar för licenserna).Extern åtkomst till OWA2003
Att komma åt sin e-post oavsett man finns är ett krav/önskemål (men behov?) som har funnits länge och ökar. Det går ju ganska enkelt att lösa med tämligen god säkerhet, men sitter man med sekretessklassad info behövs lite bättre/säkrare lösning, ska man dessutom koppla till säkerhetsdosar av något slag så blir det lite inte helt självklart. Självklart ska det var webbaserat, dvs OWA.
Visst Outlook2003, men licensekostnader och det löser ändå inte "oavsett var man är", är det inget alternativ.
Att använda ISA-server var vårt första spår, men det visade sig att säkerhetsdoskopplingen krävde att ISA'n hade koppling till AD't.
Cisco har en lösning som smälter in i befintlig infrastruktur men det finns en bugg som man inte verkar vilja/kunna lösa.
Nortel har något motsvarande, buggfri eller inte, någon som vi ska testa.
MEN,
vad finns det för erfarenheter "därute"? Är det någon som löst OWA kopplad till säkerhetsdosor? Hur?
Vänligen
HåkanSv: Extern åtkomst till OWA2003
Om du har Exchange 2003 så får du köra Outlook 2003 utan att köpa licenser för Outlook, det du behöver köpa är licenser för de brevlådor du skapar på servern.
Varför måste det vara webbaserat, Outlook 2003 gör att köra med RPC tunnlat i HTTPS, och det går att sätta upp en hel hög med säkerhetsfunktioner runt detta, certifikat osv.
ISA server kan validera klienten mot en RADIUS server så den behöver inte vara med i AD själv.
Lasse Pettersson
www.Humandata.seSv: Extern åtkomst till OWA2003
Webbasert just för att det ska vara "överallt" (läkaren som är på konferens i "Hittandittan" ska kunna komma åt sin e-post bara han hittar en Internetansluten dator).
12000 anställda som inte har sin egna bärbara pc att springa runt med, gör att Outlook2003 inte är ett alternativ. Dessutom finns det krafter som verkar för att frångå Officepaketet helt och då ska inte e-posten vara "uppbunden" mot Outlook utan OWA helt internt, men det är politik i en politisk driven organisation. (Det kommer naturligtvis att finnas undantag och behov av annat, men i (pengen för) infrastrukturen ska det mesta webbifieras.)
När det gäller ISA'n får vi kolla upp uppgifterna som kom från MS att den (ISA'n) inte skulle fungera i vår miljö med engångslösenordsdosor.
Sedan frågar jag mig (och beslutare) vilket behov som verkligen finns och vilket behov man vill skapa för att få möjlighet till "gratis arbete" (vem tar upp tio minuters från hemmet e-posttittande i sin tidrapportering - om man inte är konsult :-) ?).
Tack för "input".
/Håkan
Landstinget i Östergötland (vilket inte framgick tidigare)