Jag har ett behov av att utifrån en databas med adresser automatiskt skapa kontakter i en adressbok i outlook. En finesss vore om kontakten redan fanns att man skulle uppdatera den men inte ett "måste" krav. Om du kan exportera från DB till en csv fil Outlook klara galant importera från flera olika format, bl a csv. och Access. Vad menar du med en kontaktbok? Personal Address Book (PAB fil)? I min Outlook har jag Contacts liggande direkt i min mailbox. Det är inte en personal address book (tror jag) då jag inbillar mig att dessa PAB filer är något som du själv kan addera till outlook på samma sätt som du kan addera pst filer. Om du ska skapa saker i en PST fil så måste klienten göra det. Hej Dessa saker styr du i MAPI profilen som outlook använder sig avAdresser till Outlook/Exchange
Det vore dock bra om man kunde styra vilken kontaktbok i outlook som posterna hamnar i.
Är det någon som gjort något åt detta håll som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Vet ni också hur man för en kontakt kan skapa en alias så vore det också en intressant upplysning
JohnSv: Adresser till Outlook/Exchange
så kan Outlook importera denna
Lasse Pettersson
HumandataSv: Adresser till Outlook/Exchange
Vad jag är ute efter är en "program" lösning för att enkelt skapa kontakter i outlook.
Jag har redan hittat en lösning att automatiskt skapa poster i kontakter, vad jag inte klara är att skapa en ny kontaktbok samt att skapa posterna i denna kontaktbok.
Har ingen gjort något motsvarande?
/JohnSv: Adresser till Outlook/Exchange
Lasse Pettersson
Vad jag är ute efter är att i en pst fil skapa en folder av typen "contacts" och i denna fil skapa adressposter.
Det går inte att göra centralt eftersom den som kör centralt inte har tillgång till alla personers PST filer.
Lasse Pettersson
Tanken är att skapa ett program som användaren initierar själv. Det kan också vara så att PST filen skapas via en instruktion vid sidan av programmet och dessutom döps så att programmet skulle kunna hitta den.
Mitt problem kvarstår dock.
Jag har inte lyckats styra programmet till att välja någon annan kontaktbok än den som är default i outlook.
Det finns flera olika sätt att skapa profiler, det finns massor att läsa om detta i office resource kit
Lasse Pettersson
Humandata