Fick en frågan från en användare som jag inte reflekterat över tidigare och det hade inte användaren heller: Ja och nej, det finns ingen funktion för att lägga till helgdagar liknande den funktion som finns i Outlook. Dock så kan du ju importera en kalender från en pst-fil. Jag skulle alltså skapa en temporär användare, logga på med Outlook, lägga till kalenderdagarna du vill ha, exportera kalendern till en pst och sen importera den till de gemensamma kalendrar du vill ha. Visst, lite småbökigt men trots allt ganska enkelt. Mycket möjligt att det finns nån som har lagt upp iCal-filer för vanliga helgdagar, men dom brukar oftast vara för utländska helgdagar. går det att gå in helgdagarna i alls outlook från centralt håll då?? Den funktionen finns ju annars inbyggd i Outlook, bara att gå till Tools->Options->Calendar Options->Add Holidays. Men det kräver alltså att varje användare gör det för sig. Det finns annars inga inbyggda verktyg för att direkt lägga till information i kalendrar, men det borde väl gå att göra med exmerge. tänkte med från centralt håll, dvs att man fixar och donar lite på server nivå så att alla användare slipper, går det med GPO på något sätt då?? Nej, jag är ganska säker på att det inte går att göra via GPO (även om jag villigt erkänner att just inställningar via GPO inte tillhör mina starkaste sidor, men på rak arm hittar jag iaf inga inställningar i policydefinitionerna för Outlook). Det bästa du kan göra med de verktyg som följer med Exchange är nog att skapa ett konto med tom mailbox, lägga in de händelser du vill ha i kalendern, exportera mha exmerge till en pst-fil och sen importera denna till allas konton genom att köra exmerge igen. Tyvärr innebär det en del manuellt arbete (du måste ex skapa kopior av den ursprungliga pst-filen för varje användare som skall ha informationen mm).Helgdagar i Gemensamma mapparna
Går det att få (svenska) helgdagar på kalendrarna i Gemensamma mapparna?
/HåkanSv: Helgdagar i Gemensamma mapparna
// JohanSv:Helgdagar i Gemensamma mapparna
Sv: Helgdagar i Gemensamma mapparna
Sv:Helgdagar i Gemensamma mapparna
Sv: Helgdagar i Gemensamma mapparna
Jag har vid nåt tillfälle sett ett företag som (jag tror) producerade verktyg som gör exakt det du vill göra, men jag har lite svårt att komma ihåg vart. Jag skall dock leta igenom mina bokmärken och se om jag kan hitta något.
Ett annat alternativ kan ju vara att skapa en gemensam kalender i en public folder. Kör du sen Outlook 2003 är det väldigt enkelt att lägga den "sida vid sida" med din egen kalender. Jag kör det på jobbet med vår gemensamma planeringskalender och alla tycker det är guld värt. Iofs vill man väl kanske ha just helgdagar i sin egen kalender iaf, men för övriga gemensamma händelser blev det en smidig lösning.