Jag har styrt upp ett litet företagsnätverk. Med Windows XP på klienterna och Windows SBS Server 20003 som server. Allt funkar bra och nu vill jag ha igång mailen på ett smidigt sätt. Varför alls blanda in Exchange!? Konfa deras Outlooks direkt mot POP3 servern, eller via IMAP (som även Exchange använder default). Då slipper du ju joxa med Exchange som du inte var en fena på, dessutom är den inte helt lätt för en nybörjare, om alls.Mailhantering på företag.
Jag vet knappt vad Exchange är men som jag förstår det så är det nån form av central mailhantering.
Jag ska hämta mail från ett antal POP3-konton.
Hur styr jag upp mailhanteringen på företaget? Ska jag installera Exchange på servern och Outlook på klienterna, sen konfigurera Exchange för att hämta mailen från POP3-tjänsterna, och sist konfigurera Outlook att läsa mailen på klienterna medans mailen sparas centralt på servern. Är det så det är tänkt med Exchange och Outlook? Har jag tänkt rätt? Är alla funktioner inbyggda i dessa program för mina ändamål? Några tips på konfigurationen? ...kommer det att gå lätt att konfigurera? (jag är inte så jättesäker på Windows Server och framförallt inte Exchange.
PS. Just nu läser företage mail endast via webmail. Och det finns en mailserver utom företaget med spamskydd mm för att ta emot mail, ska bara hämta hem och läsa alltså.Sv: Mailhantering på företag.
Exchange är ju en fullfjättrad email, webmail, kalender, messaging m.m. server, den är jäkligt mycket mer än bara lagringsplats för en extern epostserver, varför det är som att ta fram storsläggan för att banka skiten ur en liten myra som störde dig på stigen som du går fram på!? Onödigt om man säger så.
Hur tänker företaget, vill de fortsätta använda det externa företag för mailhanteringen? Eller vill de själva sköta en server? Hur små är de? Har de någon it-kunnig alls inom företaget?
På rak arm skulle jag inte rekommendera att man installerar Exchange, för mycket stök och bök.