Hej, Efter att ha läst din felbeskrivning (önskar att fler som verkligen vill ha hjälp skriver lika utförligt som du) så verkar det ha med säkerhetszonerna i Internet Explorer att göra. Jag antar att du inte ansluter till samma adress internt som externt? Prova att lägga in den externa adressen som en betrodd zon i Internet Explorer. Jag gissar att det är inställt så att det krävs SSL på någon eller några av av de virtuella kataloger som Exchange har i IIS för OWA . För tillfället använder vi inte SSL alls i och med att vi inte har lyckats komma åt OWA från Internet med SSL aktiverat så vi inaktiverade SSL som ett test, och då fungerade det att ansluta från Internet. Tyvärr så uppstod då det här formateringsproblemet istället. Internt är det som sagt inga problem med OWA, med SSL aktiverat och allt, men så fort vi loggar in från Internet så funkar det inte alls så bra. Det kanske är så att vi måste lägga till den externa adressen i betrodd zon, eftersom vi mycket riktigt inte ansluter med samma adress från Internet. Jag ska testa att göra det och se om det fungerar! Testade att lägga till i betrodda zonen, ingen skillnad tyvärr. Jag känner igen detta och har råkat ut för något liknande för något år sen. Om jag minns rätt så var vårt problem då rättigheter att läsa vissa mappa/filer och vi, om jag minns rätt, ändrade på rättigheter genom IIS. Det var mycket riktigt så att vissa virtuella mappar krävde att man körde OWA med SSL. Aktiverade SSL och öppnade SSL-porten i vår brandvägg så löste sig hela problemet. Tack till er som hjälpt till och svarat på mitt inlägg!Outlook Web Access kraschar när man ansluter från Internet, hjälp!!
vi har precis sett till att få tillgång till Outlook Web Access på vårt företag och trodde att det skulle fungera lika bra på webben som det har gjort i vårt intranät. Allt fungerar så långt att man kan logga in med sin Windows inloggning och kolla sina mail, kalendern och de andra delarna, men när man exempelvis ska svara på ett nytt mail, vilket ju öppnas i ett nytt fönster, blir det stora problem med hela OWA. Man ser att något händer genom att inte svarsfönstret är formaterat som det ska. Det är nästan som om det saknas åtkomst till något för länkar runt bilder m.m. är synliga med blå ram osv. När man sedan har skickat meddelandet och laddar om huvudfönstret, eller surfar in på mailsidan igen senare, har detta spridit sig till huvudsidan också. Allt är då helt kollapsat, oformaterad text, länkramar runt länkade bilder, tabeller som visas i fel storlek m.m.
Webmailen blir helt oanvändbar efter detta, exempelvis så döljs inkorgens visningsfält helt så man kan inte ens läsa sina mail. Enda sättet att tillfälligt rätta till det är att tömma Internetcahcen. Detta fenomen sker även när man dubbeklickar på en av sina kontakter, som ju också öppnas i ett nytt fönster. Gemensamt för det här är alltså att formateringen av Outlook Web Access helt slås ut när ett pop-up fönster visas, vid exempelvis besvarande av mail, och att det endast sker när manloggar in från Internet. Inag som helst problem internt. Det verkar ju som om det har något med rättigheter att göra, men frågan är var jag ska sätta rättigheter för att råda bot på det här? Vore oerhört tacksam för svar från någon kunnig på detta område.
Stort tack på förhand!
Mvh
Robert ÅströmSv: Outlook Web Access kraschar när man ansluter från Internet, hjälp!!
Sv: Outlook Web Access kraschar när man ansluter från Internet, hjälp!!
Hur används SSL, både internet och externt eller inte alls?
/Lasse Pettersson
Humandata, SwedenSv:Outlook Web Access kraschar när man ansluter från Internet, hjälp!!
Kanske är det så att det är så att SSL måste vara aktiverat för att det ska visas korrekt? Vad är det då för inställning som behöver göras för att det ska fungera som på Intranätet? Kanske svårt att svara på, men jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde specifikt tala om vilka virtuella mappar jag behöver göra ändringar i.
Tack så jättemycket för hjälpen så långt!
/Robert ÅströmSv:Outlook Web Access kraschar när man ansluter från Internet, hjälp!!
Tack för hjälpen så långt!
/Robert ÅströmSv: Outlook Web Access kraschar när man ansluter från Internet, hjälp!!
Sv: Outlook Web Access kraschar när man ansluter från Internet, hjälp!!
Det som var fel för oss var att vi hade lekt lite väl mycket och strypt rättigheter några gånger och när vi ändrade tillbaka så glömde vi några underliggande mappar. Som sagt det var ett tag sen så jag kan ha fel.
/JanneSv:Outlook Web Access kraschar när man ansluter från Internet, hjälp!!
Robert Åström