Vi har en Exchange 2003 server SP1 på en Windows 2003 SP1. Databasen ligger på D: som är SAN-disk i ett EMC-skåp. Utöka SAN-disk där Exchange databasen ligger
Jag tänkte snart utöka disken pga att det är ont om ledigt utrymme. Jag har gjort detta på vår filserver tidigare som också har SAN-diskar och det va inget problem. Då körde jag en "online utökning" av disken samtidigt som endel användare kanske jobbade mot den..
Med Exchange servern tänkte jag stoppa alla exchange tjänster innan jag drar igång. Jag tror att en utökning av disken går till ungefär genom att allt som finns på disken kopieras till en temp diskyta, sen utökas disken och filen kopieras tillbaka igen.
Kan det bli nåt knas när jag sen drar igång tjänsterna. Kommer den t.ex hitta databasen igen?
Jag har aldrig kört en restore av exchangedatabasen förut.. Det jag är orolig för i detta fallet är att jag har fått för mig att man inte bara kan kopiera en databas och lägga den på rätt plats och få det att funka, utan att man måste montera den i exchange på något sätt och läsa tillbaka den från en backup...
Vad tror ni som har mer koll? Kommer det att funka när databasen kopieras tillbaka utan att jag måste montera den igen?
Är det någon som har gjort något liknande förut?
/Stefan