Jag har installerat en exchange server 2010 på en testserver och allt ser bra ut men när jag loggar in på den virtuella win7 maskinen så går mailet iväg men mottagaren får inte mailet. Hur ser din uppsättning ut? Single server antar jag? Jag gjorde en reset i VMware sphere och testade att göra om hela installationen men istället får jag ett nytt problem. det där med giltlig FQDN på general, skall det vara serverns namn eller domänen man önskar ta emot mail ifrån?Kan inte skicka mail
Jag har provat att skicka det till både mitt egna gmail och internt.
Jag skall påpeka att jag aldrig arbetat med exchange tidigare så detta är helt nytt för mig. Servern har en giltid nät adress
test.exchange.[företagsdöm].seSv: Kan inte skicka mail
Kolla hur din Send Connector ser ut, Organisation Configuration / Hub Transport / Send Connectors.
Se till att du har en giltlig FQDN på general, ta även en titt i Eventloggen eller i Toolbox / Queue Viewer om det står några fel där.Sv:Kan inte skicka mail
Jag har sökt på technet men hittar inget av värde där, och brandväggen hittar jag inget som skulle stoppa det.
När jag skapar mitt exchange forest så ber den mig att skriva in admin lösen vilket jag gör men får att den inte kan ansluta.
The attempt to connect to http://zzz.xxx.zzz.se/PowerShell using "Kerberos" authentication failed: Connecting to remote server failed with the following error message : WinRM kan inte behandla begäran. Följande fel inträffade när autentiseringsmetoden Kerberos användes: Nätverkssökvägen kan inte hittas.
Orsaken kan vara:
-Användarnamnet eller lösenordet är ogiltigt.
-Kerberos används när ingen autentiseringsmetod och inget användarnamn har angivits.
-Kerberos accepterar inte lokala användarnamn.
-Tjänstens huvudnamn (SPN) för fjärrdatornamnet och porten finns inte.
-Klienten och fjärrdatorerna är i olika domäner och det finns inget förtroende mellan de två domänerna.
När du har kontrollerat ovanstående kan du prova följande:
-Kontrollera Loggboken för händelser som är relaterade till autentisering.
-Ändra autentiseringsmetoden; lägg till måldatorn i konfigurationsinställningarna för WinRM TrustedHosts eller använd HTTPS-transport.
Observera att datorerna i listan TrustedHosts kanske inte är autentiserade.
-Mer information om WinRM-konfiguration får du om du kör kommandot: winrm help config. For more information, see the about_Remote_Troubleshooting Help topic.Sv:Kan inte skicka mail