Hej Utmärkt fråga! Jag har själv försökt få reda på detta, bland annat via mina kontakter på MS och andra Sharepoint konsulter men utan framgång. Stor ära väntar alltså den som lyckas hitta en metod för att göra detta via scripts! ;-) Hej Jag har ej testat detta. men jag tror inte det är så jag menar.¨ Hej Jober - Jag ber att få gratulera! Ditt trick fungerar, även med vår sharepoint som kräver HTTPS. Jag har inte alls tänkt på den här möjligheten att använda UNC format fast det refererar till en URL. Hejsan. Detta stöds om du kör Windows XP, kräver nämlige Web Client som bara finns i XP. Ngn som lyckats med annat OS mot SPS 2003 / WSS så hör av dig. Ja jag förstår inte heller riktigt hur dom skriver för att få det att fungera. Men vi kör XP clienter så.... men hur skriver ni UNC sökvägen??? Det fanns en annan tråd i forumet som oxå handlar lite om detta Hej BrjannMappa webfolders i inloggnings scriptet
Är det någon som vet om det går att mappa upp sk. webfolders som man skapar mot en spps 2003 via ex inlogningsscript eller på något annat sätt, än att varje användare måste ansluta sig mot dom manuellt.
Regards
Tommy ClarkeSv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
/Göran Husman
HumanData ABSv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
Undras om jag misförstår vad ni menar men jag använder detta.... och för mig funkar det bra :-)
net use Z: /delete
net use Z: \\www.åäö.se\webfolder
/JonberSv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
Utan det jag vill ha är tex om du har en dokument mapp inne i din Sharepoint, så kan du sedan i din filhanterare mappa upp dig mot den.
Du får ej en enhetsbokstav men du får den som en "genväg" under Mina Nätverksplatser så du kan browsa in i filträdet i din sharepoint.
Det är bara det, att detta måste du lägga upp manuellt och jag efterfrågar alltså en lättare lösning till att mass publicera denna "genväg" till alla användare så dom slipper gå in i portalen varje gång dom skall öppna ett dokument.
Sökvägen är ju något i stil med https://servernamn/sites/data/Api/ så en UNC söökväg går ju ej att använda så som du beskrev.
Jag har sökt i registret lite efter detta men ej hittat något. men jag tycker att det borde finnas där.
Nä måste rusa vidare...Sv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
Alla mina försök att mappa upp en HTTPS har ej gått bra... MS har nog inte stöd för det.
Men kör du utan https så borde mit förslag fungera.
JonberSv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
Tack!
/Göran Husman
HumanData ABSv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
Provade detta redan när vi införde sps 2001 och jag har inte större framgång nu mot 2003.
Hur addreserar ni egentligen? Om jag kör net use w: \\servernamn\workspace\mapp så säger den bara nätverkssökväg kan inte hittas.
/Fredrik
Tackar för senast Göran, mycket bra kurs i SPS 2003.Sv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
Brjann Brekkan
Systems Engineer
MicrosoftSv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
Fast nu när jag kom till jobbet o testade så fick jag det faktiskt och fungera fin fint.
jag skrev bara som såhär
H:\>net use f: \\nightfire/"Dokument Hantering/"
The command completed successfully.
Men den frågar efter konto samt pass. Vet ni då hur man skall få den att använda det kontot som man är inloggad med så man slipper få upp den där frågan???
Regards...
TommySv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=121797&forumid=110&sum=0
Och det mest intressanta svaret hit är väll
Sv: Mappa upp enhet..
2004-02-13 07:38:02 - Jontegrabben
Hej
Måste du använda virtuella mappar? Har för mig det är lite av en säkerhetsrisk?
Dela hellre uit mapparna med fullständig kontroll för alla, sätt sedan rättigheterna i NTFS.
Script ex:
Dim WshNetwork, namn
Set WshNetwork = WScript.CreateObject("WScript.Network")
Set FileSysObj = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If FileSysObj.DriveExists("G:") Then
WshNetwork.RemoveNetworkDrive "P:"
End If
WshNetwork.MapNetworkDrive "P:", "\\192.168.0.1\program","TRUE","anv", "lösen"
Sv: Mappa webfolders i inloggnings scriptet
Hittade ditt gamla inlägg från i maj, där du uppmanade att berätta om det gick med andra OS.
En kund klagade att det inte gick att köra UNC från Win 2003 Srv. Startar man "Web Client" services, precis som du sa, så fungerar det finfint även från Win 2003.