Jag kan inte lägga till användare i SPS Central Admin Om jag inte missminner mig så går SPS uteslutande mot AD:t, så det är där du får föda en användare. SPS har gjort ett val och det är att inte ha "anonym inloggning". Hmm (läst men inte förstått) Kollade lite i hjälpfilen och det finns ju något som kallas "Active Directory Account Creation Mode" där konton skapas i AD från SPS. Men kör man på detta sätt så går det inte att lägga till konton _från_ AD. Det tillkommer dessutom ett antal andra restriktioner i hantering och funktion i SPS. Dum fråga: det är inget rättighetsproblem då? Dvs att användaren asp.net eller den inloggade användaren (eftersom man surfar) inte har rätt att lägga till data via AD:t och visar ett felmeddelande som är lite kryptiskt då? SPS (dvs Portal Server) är avsedd att användas i en domän (s k Domain Account mode): du måste alltså skapa konton innan du lägger till användare i SPS. Det fungerar även att lägga till lokala konton på servern, som du själv upptäckt. Går inte att lägga till användare i SPS Central Admin
Får hela tiden fel att användaren inte finns.
Om jag däremot lägger till användaren på servern, går det fint att lägga till användaren senare
Skall det inte gå att administrera och lägga till i browserinterfacet?Sv: Går inte att lägga till användare i SPS Central Admin
Sv:Går inte att lägga till användare i SPS Central Admin
I och med att det finns funktion att skapa en ny användare i browserinterfacet för SPS, så tycker jag att man verkligen borde kunna göra det den vägen också, annars känns det ju lite konstigt.Sv: Går inte att lägga till användare i SPS Central Admin
Dra igång Admin guiden till SPS och sök "active directory" så står det mer om detta i resultat 2.
/FredrikSv:Går inte att lägga till användare i SPS Central Admin
Sv: Går inte att lägga till användare i SPS Central Admin
WSS (SharePoint Services) går att installera i "Active Directory Account Creation Mode", vilket innebär att konton skapas automatiskt när du lägger till användare genom att ange deras mailadress i gränssnittet. Account Creation Mode måste anges i samband med installation och kan inte ändras senare (se administrationsguiden ang detta).
Mig veterligen är det inte möjligt att installera SPS i Active Directory Account Creation Mode, men jag har å andra sidan aldrig försökt.
/Johan