Microsoft talar mycket om det, men har inte lyckats få nå kläm på vad det ritkigt är... Kortfattat är det det ett dokumenthanteringssystem. Det finns två varianter av Sharepoint Services (WSS), dels den som ingår i windows 2003 server, men även Sharepoint Portal Server (SPS) som kostar ca 40' Administreras detta via en klient-programvara eller via en websida? Det administreras via webb, för det är en omfattande webblösning. Seminariet är i stort sett gratis, 2000 tror jag. Du borde se vad det kostar om du går in och tittar under "utbildningar" till vänster. 2000kr är 2000 från gratis :P Men då är alltså källkoden öppen och går därmed att utforma och anpassa efter egna behov/önskemål? eller har de krypterat koden på något vänster? Nu är det ju så att CodeBehind (som man alltid bör köra) innebär att man INTE ser källkoden, så det är ju naturligtvis så att man inte kan det. Men behinde coden komplieras och exikveras väl först samtidigt som besökaren kör sidan? Det finns två varianter av codebehind; dels dne du kompilerar (stöds av vs.net; anses vara den bästa) och dels den där du bara skickar upp källkoden rakt av Kanske ältar detta lite nu, men vill bara förstå. Vi börjar från början. Sharepoint är skriven i managed kod. Det gör att du i detta fall kan skriva program i .net som använder sharepoints dll:er och samspela med detta system. I vs2005 kommer ett 20-tal kontroller finnas med för just sharepoint där man kan bygga tillägg till denna plattform (CM-system). Sharepoint har ingen egen öppen källkod dock, jag skulle inte skrivit att den var i c#, det förvirrade. Ska ju iochförsig inte vara några problem att bakåtkompilera .NET-kod :) ... men faktum är att stor del av WSS's kod är unmanaged - bland annat allt som genererar output från CAML. Men .Net API:erna är fina ändå. På en liten mässa såg jag en presentation av Sharepoint och jag blev <b>inte</b> imponerad.Vad är Sharepoint?
Någon som har lust att ta med mig ut ur denna dimma? Sv: Vad är Sharepoint?
Skillnaderna mellan dessa är att dom är bla att WSS är väldigt hårt skalad med funktionalitet men däremot SPS har sökmotor, inbyggt forum, dokumenthantering med versioner, in och utcheckningar, rättigheter, obegränsad möjlighet med att bygga undersiter och mycket mer. I båda fall måste programvarorna använda inloggning och det gör att man inte kan ha dom som publik webb utan lämpar sig mest för intranät.
Hoppas det bringade dig lite ljus. I sektionen utbildningar så körs ett seminarie av Göran Husman i tre städer dit du kan gå och höra mer om verktyget - rekommenderas.Sv:Vad är Sharepoint?
Är seminaruimet gratis? Sv: Vad är Sharepoint?
Sv:Vad är Sharepoint?
vet att utbildning dessvärre är sjukt dyrt, det är dessvärre därför min kunskap växer så pass långsamt =// Sv: Vad är Sharepoint?
Men man kan skriva egna WebParts och anpassa SPP
/mickeSv: Vad är Sharepoint?
är inte så insatt i code behind ännu, då jag än så länge inte fått över till asp.net, kör fortfarnde på vanlig asp...Sv:Vad är Sharepoint?
Sv: Vad är Sharepoint?
Källkod är väl de som kompliseras?
består sharepoint av dllfiler bara då eller? Sv:Vad är Sharepoint?
Sv: Vad är Sharepoint?
:-)
/JohanSv: Vad är Sharepoint?