Finns det någon erfaren SharePoint Portal Server expert där ute som kan svara på några allmännna frågor..? 1: Det finns massor med web parts, både som följer med Sharepoint och som du kan hämta hem gratis från MS och andra leverantörer. Det går inte att beskriva allt du kan göra. Googla på "Sharepoint Web Parts" så ser du vad jag menar Tack så mycket för ditt svar, Göran! Säljstatestiken du har idag har du väll på en sql databas? Eller i värsta fall excel eller kanske sap. Hur som helst finns det webparts för detta.Lite råd gällande SharePoint
1- Vad kan man egentligen göra med dessa "Web parts"?
(Vi har idagsläget ett hemmabyggt intranät i ASP som tar fram lite statistik osv. Kan SPS ersätta detta?)
2- Hur svårt/avanserat är det att bygga webparts? Kan man återanvända sin gamla ASP?
3 - Skulle du rekommendera SPS till din bäste vän? :)
Tack på förhand,
En som desperat försöker utvärdera SPS....Sv: Lite råd gällande SharePoint
Det finns inbuggt statistikstöd för siterna (inte själva portalen dock); enkelt men fungerar för basanalys.
2: Web parts i Sharepoint 2003 (både SPS och WSS) byggs i .NET miljö, vanligen VB.NET eller C#.NET
Du kan inte återanvända gamla ASP. Dagens web parts baseras på ASP.NET men är utökat med funktioner för Sharepoint 2003. Du måste bli .NET programmerare för att kunna göra web parts (å andra sidan går det väl inte längre att göra något vettigt som skall finnas en tid i annat än .NET i MS miljön). Se äve boken "Building Sharepoint Web Parts" för en bra intro.
3: Självklart! SPS är helt enkelt skitbra. Det finns fånigheter och brister men det löser sig oftast med 3:e parts web parts. WSS är i sig mycket bra, men med SPS får du många intressanta extra funktioner; läs mer på www.microsoft.com/sharepont för jämförelser.
/Göran HusmanSv:Lite råd gällande SharePoint
Vad jag förstår behöver man alltså inte nödvändigtvis göra egna webparts..?
Eftersom jag är ny på .NET känns det som en stor uppgift att sätta sig och bygga avancerad web parts... Men jag måste vara säker på att SPS kan göra allt som vi idag har på vårat intranät. (Tex. visa säljstatistik, ta fram fakturaunderlag m.m.)
Kan man inte också "lägga in" hela asp sidor i SPS?Sv: Lite råd gällande SharePoint
Ta och kolla på denna webcast för att se lite av möjligheterna samt enkelheten med sharepoint
http://msevents.microsoft.com/CUI/EventDetail.aspx?EventID=1032253829&Culture=en-US
/Tommy