Hej! Hej, Jodå, jag tror jag förstår... Tyvärr är jag i ett så pass tidigt stadium i min SPS utveckling att jag inte riktigt vet hur ska få detta utdrag ut listan X att kontrollera rättigheter. Jag trodde/hoppades att man kanske kunde administrativt "stänga" vissa webparts för vissa användare. Alltså så bara vissa av de webparts som ligger i Virtual Server Gallary är tillgängliga. Tyvärr går inte det; alla användare ser alla webparts i virtual server gallery. Kontrollera rättigheten att lägga till Webparts
Någon som vet hur man gör för att kontrollera vilka medlemmar som får lägga till vilka webparts?
Alltså om jag har en webpart som visar t ex intäkter vill jag att bara vissa användare skall ha rättighet att lägga till denna webpart till sin sida.Sv: Kontrollera rättigheten att lägga till Webparts
Du kan styra vem som får lägga in webparts på en sida i en sharepoint-webb eller area i portalen. Det hanterar du med hjälp av att justera rättigheter för den webbgrupp som användarna tillhör.
Det finns dock inget enkelt sätt att kontrollera detta generellt för alla webbar/areor, för en viss webpart. I detta fall handlar det mer om att du vill styra *vem som får se viss info*, dvs det är inte själva webparten du vill styra utan det data som visas i webparten -- och det löser du enklast med de vanliga behörighetssystemen. Exempel: om jag vill kontrollera vilka som får se ett utdrag ur listan X så sätter jag rättigheter på listan X (och inte på själva webparten).
Gjorde jag mig förstådd?
/JohanSv:Kontrollera rättigheten att lägga till Webparts
Sv: Kontrollera rättigheten att lägga till Webparts
Alternativt kan du låta bli att publicera webparten i virtual server gallery och istället låta användarna importera webbpartfilen? Ett annat alternativ är att styra vem som ser en viss webbpart med hjälp av audiences/målgrupper. Men kom ihåg att inget av dessa alternativ kan räknas som en giltig säkerhetsåtgärd -- att bara dölja data är inte tillräckligt; data bör säkras så nära källan som möjligt.
/Johan