Hej, Hej Kjell, Tack för det utförliga svaret!Sharepoint Services (licens- och kostnadsfrågor)
Jag och en bekant har undersökt Windows Sharepoint Services en del på sista tiden då det kan bli aktuellt att han införskaffar detta till hans företag så småningom. Tanken är att hans företag ska kunna använda detta på jobbet för att personalen ska kunna dela dokument mellan varandra, Sharepoint sidan ska även gå att komma åt från alla andra platser än jobbet (där en dator och internetuppkoppling finns). Kort och gott så ska personalen alltid kunna komma åt dokument och annan information som finns lagrad i det kommande "dokumentationssystemet" (givetvis via inloggning, allmänheten ska inte komma åt systemet).
Nu till mina frågor.... som jag har försökt finna svar på via Microsofts hemsida utan lyckat resultat och att få tag i support då man inte redan köpt en produkt verkar vara svårt.
(1 server med internetuppkoppling finns redan, cirka 20 användare kommer att behöva ha tillgång till "systemet", samtliga användare har Win XP).
1: MS Server 2003 måste givetvis inhandlas, men hur fungerar licenserna för Server 2003? Tittar man på exempelvis Inwarehouse så kan man hitta "MS Windows 2003 Server Std 5 klienter Sv " för 11908kr. Vad innebär dessa 5 klienter, kan man installera operativet i 5 olika servrar eller?
2: MS SQL Server 2003 ska eventuellt inhandlas, inledningsvis kommer kanske bara WMSDE att användas, hur fungerar licenserna för SQL Server 2003 i kombination med Server 2003 och Sharepoint Services, är det något speciellt man bör tänka på?
3: Krävs det några speciella licenser för att göra Sharepoint Services sidan som körs på 2003 servern åtkomlig exempelvis hemmifrån, alltså för att personalen ska kunna komma åt den bara man har en internetuppkoppling?
(På http://www.frontpages-web-hosting.net/sharepoint.licensing.htm finns det en del information kring licenser men jag inte blivit speciellt klok av den.)
4: Den övergripande frågan är egentligen vad det kommer att kosta att sätta upp en Sharepoint Services sida som cirka 20 användare ska kunna komma åt "oavsett" fysisk placering? Jag skulle gärna vilja ha förslag på vilken typ av MS Server 2003 och MS SQL Server 2003 (med licenser o.s.v) som är lämpliga att införskaffa för behoven som min kompis företag har. Länka gärna till produkterna på något företags hemsida som säljer dessa MS produkter (exempelvis Inwarehouse eller Dustin). Sharepoint Services verkar mycket lovande, men som sagt var så spelar kostnaderna en stor roll i huruvida det hela går från idé till verklighet eller inte och det hoppas jag få svar på här!
Tack på förhand!Sv: Sharepoint Services (licens- och kostnadsfrågor)
Många frågor om licenser här men kort kan man säga följande:
Köper du en produkt som t ex Windows 2003 Server med 5 klientlicenser så betyder det att du får installera en server med Windows 2003 Server operativsystemet, samt tillåta 5 användare utnyttja denna servers resurser, t ex fil och printdelning
Eftersom Windows SharePoint Services (WSS) är gratis så finns inga licenskostnader här. Men formellt så gäller att om du skall köra t ex 20 SharePoint användare så blir det därmed 20 Windows 2003 klientlicenser, eftersom SharePoint är installerad på Win 2003 servern.
WMSDE databasen som medföljer WSS är obegränsad, vad gäller antal användare och storlek. Ingen licenskostnad där. En av bristerna med WMSDE är att det inte går att aktivera "Full Text Indexing" - därmed komer inte heller WSS att få någon sökning. För att lösa detta kan man använda sig av den fulla SQL 2000 Server i stället för WMSDE. Då har du dels en serverlicens och sedan en användarlicens för varje person som nyttjar den. Exempel: har du 20 WSS användare så behövs 20 SQL 2000 Server klientlicenser. Notera att om det är mer än drygt 30 användare så är det billigare att köpa en CPU-licens för SQL Server; då får man köra obegränsat med användare på den.Sv:Sharepoint Services (licens- och kostnadsfrågor)
Det var lite synd att det innebar mer licenser/kostnader än vad jag trodde från början, men smakar det så kostar det.
Några följdfrågor...
1: Ponera följande: Server 2003 (20st klientlicenser) och Sharepoint Services installeras på servern... kan då dessa 20 personer komma åt Sharepoint sidan oavsett om de sitter internt (på jobbet) eller externt (hemma vid sin privata dator) om de loggar in med sitt användarnamn och lösenord? Eller krävs det en "external connector license" för att användarna ska komma åt Sharepoint sidan hemmifrån med sin privata dator och privata internetuppkoppling?
2: När nya användare skapas via Sharepoint sidan, lagras då dessa i Server 2003 "local user manager" och när den har uppnåt exempelvis 5 st användare så går det ej att lägga till fler användare (om man har Server 2003 med 5st klientlicenser)?
3: 5st klientlicenser borde väl egentligen innebära att maximalt 5 användare kan använda Sharepoint sidan samtidigt? Skulle man kunna skapa 5 "gruppanvändare" istället och låta exempelvis de olika avdelningarna dela på varsin användare (jag tror behovet av att alla på exempelvis säljavdelning behöver använda Sharepoint samtidigt inte finns)?