Hmm, vet inte om detta hamnade i fel forum men ... Hej, Hej Peter, Tack för alla info! Du har inte en länk till det avsnitt du gjort?Lite funderingar kring Sharepoint
Nästa vecka ska jag vara med på ett kundmöte med ett större företag med ca 3-5000 anställda. De har funderingar att byta ut deras nuvarande intranät/x-tranät som lär vara en gammal Epi lösning.
Meningen är att jag ska "presentera" ett förslag på nytt Intranät till dem och jag känner att själva bygga ett stort intranät är lite för "övermänskligt" & vågat och jag är rädd för att prislappen kommer att bli för hög.
Jag har en sharepoint lösning i baktanke men vet tyvärr inte så mycket om detta. Jag skulle vilja veta lite mer om detta inför mötet nu på Onsdag, t ex Vilka olika "versioner" finns det, vad kostar det, hur många användare osv osv
Tacksam för info :)Sv:Lite funderingar kring Sharepoint
Jag är väldigt förtjust i just EPiServer, men det kanske inte är aktuellt? (De har erfarenhet av Epi, så det kan ju vara bra?!)
Men Sharepoint är också bra, dock har jag inte lika stor erfarenhet av Sharepoint. Är det Sharepoint Portal eller det "vanliga" grundstommen ?
/mSv:Lite funderingar kring Sharepoint
Ja, det är ingen lätt uppgift du har framför dig - att presentera ett förslag baserat på en produkt som man inte känner till är tufft. Men du har å andra sidan gissat väldigt bra. SharePoint är en ypperlig produkt för det här du skall göra. Kort kan man väl sammanfatta det så här:
Det finns två versioner:
a) Windows SharePoint Service - Ingår i Windows 2003 Server licensen (dvs ingen extra kostnad)
b) SharePoint Portal Server - Tilläggsprodukt, som utökar funktionerna på WSS. Kostar både i serverlicent och klientlicens. Priset beror på avtalsform. Det är engångskostnader; ingen årslicens!
Vem skall man välja? WSS eller SPS?
WSS är suveränt för team arbete, typ projekt, lokala intranät, intresseområden, möteshantering, dokumenthantering; kort sagt, all typ av arbete där man behöver samla information på ett ställe och dela den inom en liten eller stor grupp.
Problemet med WSS är att den saknar viktiga funktioner som globla sökning, möjlighet att filtrera information baserat på vem som tittar på sidan, en riktig intranätfunktion mm. De funktionerna får man i SPS. Många väljer att köpa till SPS just för den fantastiska sökfunktionen (kan söka inom Sharepoint, på filservrarna, i Exchange eller Notes databaser och andra interna & externa web siter!). Den intranätfunktion som ingår i SPS är också mycket smart - Det är svårt att beskriva; bör upplevas självt.
Den kanske viktigaste skillnaden mellan SharePoint (WSS eller SPS/WSS) och andra produkter som Epi, Websphere etc, är nog ändå den täta integrationen som finns mellan SharePoint och nästan alla MS produkter; i synnerhet Office 2003. En organisation som idag kör Office 2003 har massor att vinna på att bygga en lösning på SharePoint, just av denna orsak. Du får alltså inte bara ett intranät utan möjlighet att ersätta lösningar som Projektplatsen.se, dokumenthanteringsystem (som är godkända för ISO 9000) med mera.
Jag har dessutom haft förmånen att få se den nya SharePoint som kommer med Office 12 om ganska exakt ett år - De saker som finns med där löser alla de brister som finns idag. Dessutom finns ännu tätare integration med övriga MS produkter (återigen Office familjen i synnerhet). Jag får inte berätta allt jag vet, men så mycket kan jag säga att den som idag inte kör SharePoint kommer få det svårt att inte installera SharePoint efter Office 12 är installerat.... Och skall man nu ändå bygga något idag så varför inte göra det som sedan kan uppgraderas till nästa version.
Titta gärna på www.microsoft.se och det Web-TV avsnitt som jag gjort i våras som handlar om dokumenthanteringen i SharePoint så får du lite bättre grepp, hoppas jag.
Lycka till!Sv: Lite funderingar kring Sharepoint