Hej ! GIUD: Global Unique Identifier. En GUID är en datatyp precis som string eller int. GUID står för Globally Uniquie Identifier (se http://en.wikipedia.org/wiki/GUID) och är egentligen ett 128-bitars tal. tack så väldigt mycket för ert svar, det hjälpte mycket. Items och vyer är inte samma sak. Jag kan inte hitta View GUID, Nej, den exponeras inte i GUI:t.GUID?
Jag håller på lära mig Sharepoint Services,
har någon möjlighet att beskriva lite följander termer som inte förtår.
GUID,
View GUID
List GUID
är de strängar eller integer, hur kan man komma åt dem ??
jag kör ett exempel som frågar efter Lista name och Veiw Guid, jag vet vad listan heter men jag vet inte vad den har för view GUID, när jag skriver t.ex "{E5741D12-AE5C-4616-BE8B-C506DAF5BA71}" får jag felmeddelande
tack så mycket.Sv: GUID?
View GUID: Id på vyn.
List GUID: Id på listan
För att se vilket GUID en lista har, navigera till listan, välj Modify settings and columns, nu kan du se i URL:en vilken GUID listan har ex. List={FA90E4B7-8A69-4461-A856-4B8310C6AD3C}.
En lista kan bestå av flera vyer och varje vy får ett eget GUID för att ta reda på vilket GUID en vy har, (har aldrig gjort det själv) men under Modify settings and columns så finns vyerna listade längst ner, välj den vy du vill ha och ta en titt på URL:en igen nu står GUID:et där (inte i klartext så du får omvandla det) eller så kan du bara gå in på den vy du vill ha GUID:et för och välja visa källa och söka på VIEW då borde du få fram GUID:etSv: GUID?
GUID:ar har använts av MS åtminstone sedan COM kom för att identifiera olika saker som komponenter, interface och numera i Sharepoint även som id för t.ex. listor, vyer och dokument.
Fördelen med GUID:ar jämfört med int:ar är att det är så stora tal att man kan slumpa fram unika (eller i alla fall stastiskt sett unika) tal.
Mao: en GUID är en datatyp som ofta används som id.
/AndreasSv:GUID?
Items och vyer är samma sak i en lista?
Om jag kör mot en av SharePoints Web Services, måste jag skriva vyns GUID för att få tillbaka all info om vyn.
frågan är, måste jag navigera till Modify Settings and Columns verje gång för att ta reda på GUID:en för att använda den som indata för att få information tillbaka från Web Service:en?
tack igenSv: GUID?
Items i en lista är de rader som är i listan.
Vyer är olika sätt att se på listan; olika urval, olika antal fält, sorteringar, gruppering, summeringar osv. Man kan definiera upp ett antal olika vyer på en lista som man sedan kan fråga efter när du hämtar datat så får du urval, sortering, gruppering osv en ligt den vyn.
Jag antar att du anropar GetList för att få datat. Här kan du välja om du vill skicka med namnet på vyn eller GUID:en på vyn, så skicka du med namnet, det gör dessutom koden en aning mer läsbar :-).
/AndreasSv:GUID?
jag kan se Listans GUID i adressfältet men jag har browsat överallt men det går inte hitta View GUID.Sv: GUID?
Vad skall du ha den till? Skicka med namnet på vyn istället.
[edit]
OK, fel av mig, jag har jobbat mest med objektmodellen, och där räcker det med namnet. GetListItems vill verkligen ha en GUID. Spännande att för listor räcker det med namn eller GUID, men för vyer måste man ange GUID (namn duger inte).
Två alternativ:
1. Använd Sharepoint Explorer på http://www.ontolica.com/Products/SharePointExplorer/SharePointExplorerHome.html för att hitta GUID:en för vyn.
2. Anropa GetViewCollection på Views Web service för att få en lista (XML) på alla vyer med namn och GUID. Hitta GUID:en genom att söka efter din vy via namn. Alternativt anropa GetView.
/Andreas