Hejsan! hej, Hejsan! Hmm, men har du någon SMTP-server som tillåter att du relayar mail från sharepoint-servern då? (Ursäkta svengelskan). Jag har grante:at ip:t till sharepointen under relayaccess på smtp-servern. Det fungerar dock fortfarande inte. (Ursäkta svengelskan) :DKonfigurera mail i sharepointen
Har länge försökt konfigurera upp mailen till WSSen. Har idag en egen mailserver (Exchange) som administreras av företaget jag jobbar på. Sharepointen ligger på en separat server och jag har vid flertalet tillfällen försökt konfigurera så det ska fungera att skicka ut mail från WSSen, men får det inte att fungera.
Så, skulle någon kunna förklara ganska ingående hur jag ska konfigurera, och var jag ska konfigurera för att få detta att fungera?
Det jag har gjort idag är att skriva in UNCsökvägen i Centraladministrationen för WSSen med en avsändaradress. Har även läst någonstans att man ska sätta upp en virtuell SMTPserver mha IIS men jag har inte fått detta att fungera heller.
Så snälla! hjälp! :)
Mvh
Christoffer GisselfeldtSv: Konfigurera mail i sharepointen
Gå in i SharePoint central administration verktyget / Configure E-mail server settings.
Om din mailserver heter: mail1.contoso.com och du vill att breven skall se ut att komma från Sharepoint@humandata.se så skriver du så här:
Outbound SMTP Server: mail1.contoso.com
From e-mail address: Sharepoint@contoso.com - OBS: denna adress behöver inte finnas!!
Reply-to e-mail address: administrator@contoso.com - Måste finnas
Character set: 65001 (Unicode UTF-8)
Den sista mailadressen ovan anger att om någon användare svarar på brev från SharePoint så kommer de att skickas till administrator@contoso.com - Ange därför den adress du vill ta emot brev på här.
Mvh GöranSv:Konfigurera mail i sharepointen
Har gjort enligt anvisning (även provat dessa inställningar tidigare) men får felmeddelandet:
"Användaren/användarna har lagts till, men ett fel uppstod när e-postmeddelandet skulle skickas. Servern kanske inte är konfigurerad för att skicka e-post. Kontakta serveradministratören om du vill kontrollera om servern är konfigurerad för e-post. "Sv: Konfigurera mail i sharepointen
/JohanSv:Konfigurera mail i sharepointen