Hej, Tjena, tack, och tack igen Son of SmartPart är *inte* ett exempel eller sample. Son of SmartPart är en fullfjädrad webpart du kan använda för att köra dina ASP.Net 2.0 webparts direkt i WSS SP2. En så kallad wrapper. Smart, eller hur? tack igen, Nej det är inte alls samma sak. OK, Hmm, inte lätt att hjälpa till med den där. tack så väldigt mycket, I .Net 1.x blev det alltid en .ascx och en tillhörande dll-fil. Men det funkar inte på samma sätt i .Net 2.0, där beror det lite på hur man deployar sin lösning, men vanligtvis blir det ingen dll.går det kontakta sharepoints webpart:er från en .net 2.0 webpart?
Jag har gjort en liten .net 2.0 web part (aspx fil).
jag undrar om det går kontakta sharepoints egna web parter via den. Sv: går det kontakta sharepoints webpart:er från en .net 2.0 webpart?
Det är inte helt enkelt att få till, och det beror på vilken miljö du kör i: WSS SP2 ger vissa möjligheter, men i SPS funkar det inte. Med hjälp av Son of SmartPart kan du visa ASP.Net 2.0 webparts och user controls i WSS 2.0.
Jag har skrivit lite mer om det här: http://www.dewe.net/sharepoint/2006/03/aspnet-20-webparts-jmfrt-med.html
/JohanSv:går det kontakta sharepoints webpart:er från en .net 2.0 webpart?
Jag försökte exprimentera att lägga till asp.net 2.0 webpart i WSS men problemet är när jag gör en user control får jag bara en ascx fil, medan det exemplet som Jan har gjort innehåller två dwp filer,
hur kan man göra en user control som kan innehålla en dwp fil ?
jag kör vs 2005 , jag tror man får barar ascx filer , är det så?Sv: går det kontakta sharepoints webpart:er från en .net 2.0 webpart?
är det inte samma sak när man lägger till en "page viewer web part" sen modify den och sen lägger man till en url:en till asp.net 2.0 web part:en?
vad är skillnaden mellan de två?Sv: går det kontakta sharepoints webpart:er från en .net 2.0 webpart?
Page Viewer webpart skapar ett IFRAME-element så att din webbläsare kan visa den andra sidan i webparten (därav namnet 'Page Viewer'). Det är i praktiken en egen liten webbläsare.
SmartPart och SOSP är en webpart som laddar in din egen user control och visar direkt på sidan, inline så att säga, och dessutom tar den reda på vad din user control exponerar för properties, plus massa andra finesser.
Jag har använt Jans Son of Smart Part för att lägga mina User Controls i WSS.
Problemet är att den kan inte ladda nån av dem i listan. vet inte vad jag ska göra,
till exampel för nån av de som använder en interface för att koppla till en annan user control får jag följande fel meddeland:
Error: unable to load ~\/UserControls\RSSFeedUC.ascx
Details: c:\Inetpub\wwwroot\UserControls\RSSFeedUC.ascx.cs(16): error CS0246: The type or namespace name 'ISelectedFeed' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)
och för en som använder refernce for en Web Service får jag följande:
Error: unable to load ~\/UserControls\AddItems.ascx
Details: c:\Inetpub\wwwroot\UserControls\AddItems.ascx.cs(124): error CS0246: The type or namespace name 'RSSFeedWSRef' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)
väldigt tacksam för er hjälp.Sv: går det kontakta sharepoints webpart:er från en .net 2.0 webpart?
Saker att dubbelkolla:
* Funkar exempelkontrollerna (navigation controls) som kommer med SOSP?
* Har du skrivit egna UC eller utgått från exemplen och modifierat dem?
* Funkar dina UC i en vanlig asp.net-sida?
* Kan du lägga in dem i GenericWebPart på en asp.net 2.0 web part page?
Kolla om du kan få bättre hjälp i forumet för SmartPart?
http://www.gotdotnet.com/workspaces/messageboard/home.aspx?id=6cfaabc8-db4d-41c3-8a88-3f974a7d0abe
Förresten, här hittade jag ett inlägg som kanske kan vara till hjälp: http://www.gotdotnet.com/workspaces/messageboard/Thread.aspx?id=6cfaabc8-db4d-41c3-8a88-3f974a7d0abe&threadid=47770853-9503-48d8-9b7a-44b39180ec43
en sak som fortfarande är mycket luddigt för mig är att, hur en user control kan ha en dll fil, för att jag kör vs 2005 och får ingen dll fil,
en sak till måste jag extenda usercontrols mappen som en virtual server i sharepoint ?Sv: går det kontakta sharepoints webpart:er från en .net 2.0 webpart?
Nej, usercontrols ska ligga som en mapp under den virtual server som är "extended" med sharepoint, dvs på samma nivå som "wpcatalog".
/Johan