Hej När du skapar en undersite finns det en sektion där du väljer behörigheter. Där kan du välja alternativet "Använd samma behörigheter som den överordnade webbplatsen", vilket är default. Kanon Hmm Aha, så det är när du skapar en ny site collection från SPS's Site Directory som du behöver funktionaliteten? I så fall funkar inte mitt första alternativ, såklart. Andra alternativet är givetvis gångbart, men manuellt.Lagga till anvandare da man skapar en ny site.
Jag undrar om det finns någon møjlighet att modifiera den templaten som man anvænder nær man skapar en ny undersite. "Problemet" som jag har ær att jag vill att næstan alla skall få direkt tillgång till en site. Idag så får man gå i och lægga till alla anvændare som man ønskar skall komma åt siten. Jag har ett antal anvændare som helst skall få access till siten direkt. Det blir før jobbigt før anvændaren att gå in och vælja alla users. finns det något sætt man kan "hijacka" och lægga till den funktionaliteten som jag vill ha. En tanken har varit att sætta en trigger i databasen som fixar detta. Men det smdigaste hade varit om man kunde ændra i sharepoint direkt.
Kommer anvændare hanteringen fungera likadant i næsta version av sharepoint?Sv: Lagga till anvandare da man skapar en ny site.
Detta innebär att din nya site har ett givet utgångsläge med samma uppsättning användare som siten ovanför, vilket är praktiskt i ett scenario då man vill att en given mängd användare ska ha tillgång till siten.
Om detta inte funkar för dig kan du skapa en windowsgrupp som innehåller rätt användare, och ge windowsgruppen behörigheter. Enklare att lägga till en enda grupp istället för X st användare.
Och slutligen, om du gillar att pilla under huven, så kan du ändra i en sites grundläggande definition (site definition) genom att ändra i dess onet.xml och sätta ett värde för ExecuteUrl för att exekvera valfri kod i samband med att en site skapas. http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/spptsdk/html/tscamlexecuteurl_SV01113237.asp?frame=true
/JohanSv:Lagga till anvandare da man skapar en ny site.
jag tycker om att pilla under huven så jag gav mig på onet.xml. Men jag har flera stycken. Vilken ær det som kontrollerar site creation? Sv: Lagga till anvandare da man skapar en ny site.
Hittade detta på google,
"ExecuteUrl doesn't work when you create the page from SPS-- it only works
with WSS site creation. "
Å det e sps jag jobbar med. Sv:Lagga till anvandare da man skapar en ny site.
Och, ja, ExecuteUrl triggas bara när man skapar siter via WSS webbgränssnitt men inte via SPS, Project Server, eller STSADM heller för den delen.
Om man vill koda finns det andra alternativ. Gör en webpart (dold), eller web control, med valfri kod som sätter behörigheter enligt önskemål. Gör sedan en egen site definition (http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/spptsdk/html/tsptCustomExistingWebTemplate_SV01017467.asp) med modifierad onet.xml där webparten är inlagd på startsidan. Voilà.
/Johan