Hej Hur har du skapat fältet? Beräknat? Hej Björn Hej AndersDokumentnumreringen med [ID] i Sharepoint
Jag har en fråga ang. dokumentnumreringen [ID] i Sharepoint.
Jag har fått kravet att ID skall sammanfogas med ett par kategorier i dokumentbiblioteket och vara ett eget fält (kolumn) samt att det sammanslagna fältet ska vara utskiftbart på dokumentet så att man kan se på papperskopiorna vilket ”Identitet” ett dokument har, typ ”IT-07-DOC-001”.
Problemet är inte att skapa fältet det går bra, problemet är när man redigerar en post så försvinner ”ID” i kolumnen, och då får man en massa dokument utan en komplett ”Identitet” resultatet blir ”IT-07-DOC- ” ID försvinner?
Nästa problem är att det skapade fältet aldrig syns i MS word fälthantering, man vill lägga till fältet i sidhuvudet på dokumentet så som man gör med ”Skapat av” – ”ändrings datum” m.m.Sv: Dokumentnumreringen med [ID] i Sharepoint
Hur plockar du fram ID-numret, med någon EventHandler eller?
Vilken version av word används?Sv: Dokumentnumreringen med [ID] i Sharepoint
Det här är ett mycket vanligt önskemål, men tyvärr finns ingen färdig lösning för detta, även om det går att ordna mer eller mindre bra. Lite bakgrund:
- Varje dokumentbibliotek i SharePoint har ett lokalt ID; det är helt enkelt en systemkolumn som innehåller index för varje sparat dokument. Eftersom det är en systemkolumn kan du inte påverka den eller kopiera (propagera) den till MS Office dokument.
- Det finns i SharePoint inget globalt dokumentnummer; det är alltså varje bibliotek som har ett ID
Men det är inte helt kört ändå; du kan prova lite olika lösningar:
Alt a) Skapa en ny kolumn av TEXT typ som heter t ex DokID; Gör en Event Handler, eller en Workflow som kopierar ID till "DokID"; Nu blir den åtkomlig i MS Office 2007 och kan skrivas ut i dokumenthuvudet. VIll du skapa en kolumn som heter typ "filnamn-DokID" så skapar du en ny beräknande kolumn och slår ihop de kolumner du behöver.
Alt b) Gör en fristående tabell som lagrar ett dokument-ID för varje dokument; oavsett i vilket bibliotek det lagras; Skapa en event handler som aktiveras då ett dokument skapas eller laddas upp som då hämtar detta globala Dok-ID; gör en anpassad property sida som används för dessa nya dokument; detta fungerar med både Office 2003 och 2007 men kräver en del kodning - Vi vet för vi har gjort en sådan lösning, men vi säljer den om någon är intresserad (kontakta mig)
HTH
/GSv:Dokumentnumreringen med [ID] i Sharepoint
Ja, jag skapar fältet beräknat och jag plockar fram ID i formeln enl. följande:
=SAMMANFOGA(Status;",";ID)
Vi använder Office 2003