Hej! Hej Jo, jag har läst om det också, men jag vill slippa att man ska behöva administrera lösenord och sånt, LDAP mot det stora AD:t hade varit optimalt, eftersom jag har alla användare i AD:t förutom några som är i en produktionsdomän, men de ska ändå bara ha läsrättigheter så för dem räcker det med anonym access.WSS 3.0 och LDAP?
Jag har sökt info om att kunna authentisiera användare via LDAP men inte hittat något vettigt.
Nån som kan ge tips om antingen källa för info eller tillvägagångssätt?
Scenario:
Jag har ett kontors AD som jag inte vill ställa in min WSS server i, då den manageras av en trave dumnötter i USA och det kräver en specialinstallerad server. Däremot har jag möjlighet att köra med LDAP för att få tillgång till användarinfo, och borde därmed kunna ställa min WSS server utanför AD:t och låta de användare som sitter i AD:t och behöver tillgång till annat än att läsa kunna logga på WSS servern med sina befintliga konton.
Är detta genomförbart?
/Jari IvanoffSv: WSS 3.0 och LDAP?
Du skulle kunna använda Forms Based Authentication (FBA) och lägga upp användarkontona i en SQL-databas; det ger möjlighet att styra åtkomst till SharePoint utan att kräva AD. En artikel som beskriver detta är t ex:
http://devcow.com/blogs/jdattis/archive/2007/02/23/Office-SharePoint-Server-2007-Forms-Based-Authentication-FBA-Walkthrough-Part-1.aspx
ett annat sätt är att lägga upp lokala konton i WSS servern.Sv:WSS 3.0 och LDAP?
Hade man kunnat köra med LDAP så hade jag bara behövt pilla in nya användare i systemet och sluppit lösenordshanteringen... antar jag iaf...
Jag vill både äta kakan och ha den kvar om man säger så. Dvs. slippa allt krångel som det innebär att få in en server i AD:t ( dvs. en specialinstallation med typ en miljard olika policys som stryper en, samt en central managering som ligger utan för min/min avdelnings kontroll, det har hänt förr att pojkarna på Ford i USA eller England skjutit ut nån patch eller policy som orsakat produktionsstopp mm utan förvarning ) men ändå komma åt användarna i det och ge dem accesser i Sharepointen.
/Jari