Hej, (osäker på om detta inl. borde vara i ASP.NET forumet men provar här först.) Hej, Hej, tack för svaret! Kanon!Sharepoint Webpart med egen konfigurationsfil
Mitt problem: Jag har skapat en sharepoint webpart som innehåller några asp.net kontroller. För att göra denna webpart flexibel skulle jag vilja kunna ange egenskaper i en konfigurationsfil. Webparten installerar jag i serverns GAC så att den har rättigheter att bl.a. läsa datafiler...vart gör jag av konfigurationsfilen så att webparten kan få rätt inställningar (t.ex. sökvägar till datafilerna)?
Gissar att det kanske skulle gå lätt om webparten var installerad i Sharepointsidans bin-mapp istället? Om så är fallet, hur löser jag rättighetsproblemen som uppstod innan jag kom på att jag kunde använda GAC?
Går det kanske att anv. Sharepointapplikationens web.config? Detta är en mindre bra lösning för mig men skulle kunna fungera i nödfall.
Förutsättningar: WSS 3.0, Visual Studio 2005 (kan anv. VS 2008 om nödvändigt), ASP.NET 2.0, C#
Tacksam för tips.
/TobbeSv: Sharepoint Webpart med egen konfigurationsfil
Många väljer att lägga filer som webparten behöver i rootkatalogen för webapplikationen (Inetpub\wwwroot\wss\VirtualDirectories\80-katalogen).
Och sen kanske i någon submapp. Detta bör väl fungera för dig, bara öppna filen och läsa in dina inställningar.
Även web.config är ett alternativ som sagt.
Gissar att det även borde gå med _layouts-katalogen.Sv:Sharepoint Webpart med egen konfigurationsfil
Jag provade lite olika varianter men fick det inte att fungera med att lägga en settings-fil i rootkatalogen då min webpart var installerad i GAC.
Insåg så småningom att det ju går utmärkt att sätta egna properties som användaren ännu enklare kan administrera direkt från sharepointen utan att behöva ändra något i en xml-settings-fil, vilket ju minimerar risken att användaren förstör xml-dokumentet. Detta löste mitt problem på ett finfint sätt.
Hälsningar
/TobbeSv: Sharepoint Webpart med egen konfigurationsfil
Det är definitivt det rekommenderade sättet för parametrar till webparts.
Dock kan det ju finnas filer som webparten behöver läsa från som innehåller annat konfigurationsprylar och då behöver man ju en katalog för sådant...