Hej! Du bör använda SPQuery mot listan och skriva en CAML-fråga som hämtar ut max-värdet åt dig. Underbart... sånt här man vill ha när man kommer tillbaka från semestern... ;-)Hitta max-värde i kolumn via programmering i WSS 3.0?
Jag ska ge mig i kast med att göra ett arbetsflöde i Visual Studio ( 2005 eller 2008 vet jag inte än) för WSS 3.0 SP1, och jag ska väl erkänna att jag är väldigt n00b på att programmera WSS.
Detta arbetsflöde ska startas automatiskt när ett dokument laddas upp i ett dokumentbibliotek och skall söka efter det högsta numret i en kolumn (dok.nr) och lägga till 1 till det och spara det i det nya dokumentets dok.nr kolumn.
Finns det något enkelt sätt att söka igenom ett helt bibliotek med "undermappar" efter högsta värdet som finns i en kolumn för att sen sätta ett nytt värde för det nya dokumentet?
Anledningen till detta är flera bl.a.:
Dokumenten i biblioteket har inte en obruten nummer följd och får inte numreras om.
Jag vill inte skapa en "icke WSS-standard" funktion med egna tabeller och databasanrop, det gamla systemet som dokumenten kommer från som också är en Sharepoint lösning ( fast 2001 ) har en massa 3:e partsfunktionalitet (WM-Data som lagt på en massa i systemet) som inte har världens bästa funktionsgrad.
Jag vill alltså skapa en funktion som är så ren som möjligt och använder standardfunktioner/funktionsbibliotek så långt som möjligt.
/Jari IvanoffSv: Hitta max-värde i kolumn via programmering i WSS 3.0?
Nu har jag inte gjort det själv, men något liknande detta _borde_ väl fungera:
<Aggregations Value="On">
<FieldRef Name="[kolumnnamn]" Type="MAX" />
</Aggregations>>Sv:Hitta max-värde i kolumn via programmering i WSS 3.0?
Ett problem bara... då måste jag klura ut hur jag implementerar detta .
Typ var man sätter in detta osv i programkod...
Men det löser sig nog!
/Jari