Hej IIS 6.0 är inte lika som IIS 5.1, och speciellt vad gäller säkerhet är det stora förändringar. Med största sannolikhet så är dina problem relaterade till säkerhet, men utan att få veta vad det egentligen är skrivet i felmeddelandena så är det svårt att säga vad som är fel. Ja just nu är det ett felmeddelande om att det i resourse filen förväntas text/xml men att det som kommer in heter text/html. Hur det än är så fungerar samma filer (samma projekt) i IIS 5.1. <b> >Jag vet inte mycket mer än att det upkommer fel i IIS 6.0 men i IIS 5.1 går det bra.</b> Använde du .NET 1.1 på Windows XP? Jag tror att det mesta av dina problem är relaterade till .NET, och inte IIS. Ja jag använder .NET 1.1 på en XP maskin. Utvecklingen sker i denna miljö också. Maskinen som sedan skall driva sajten är en 2003 server och IIS 6.0.Windows server 2003 och IIS
Försöker förtvivlat köra mina .aspx och .asxm (webservice) sidor i denna nya IIS tillhörande OS Windows Server 2003 men får inte till det. Jag fick IIS'n att snurra efter ett antal tryck här och där med en provversion av en nyutvecklad sajt men efter att nu ha uppdaterat servern med de filer som är de skarpa filerna för en färdigutvecklad sajt får jag bara errormeddelanden.
I princip förde jag över hela projektet till servern men icke...
Jag misstänker att det är IIS som krånglar. Jag kan helt enkelt inte adminstrera den ordentligt.
Kan någon förjklara de mest elimentära inställningarna för att få IIS 6.0 att snurra lika fint som en IIS 5.1 gör. Sajten kan nämligen köras på en IIS 5.1 men inte på en IIS 6.0
Someone... please...Sv: Windows server 2003 och IIS
IIS 6.0 "snurrar" lika fint som IIS 5.1, förutsatt att webapplikationen är utvecklad med säkerhet i åtanke, och att korrekta inställningar görs (om applikationen är utvecklad för något annat OS är det möjligt att extra inställningar måste göras utöver det man är van att ändra). De flesta ASP.NET-applikationer kräver dock ej att några inställningar ändras vad gäller IIS (oavsett om 5.1 eller 6.0 används).
Om din webbapplikation är inköpt föreslår jag att du kontaktar supporten för denna applikation, och ber att få en installationsmanual för att få det att fungera på IIS 6.0.
Det som brukar "strula" är databaskopplingen med MSDE/SQL Server, då ASP.NET inte kommer att köras under samma användarkonto som du är van vid. Därmed finns det en risk att inloggningen till MSDE/SQL Server kommer att misslyckas.
Jag tror att jag behöver få reda på de exakta felmeddelandena för att kunna hjälpa, för det finns inga inställningar som jag kan peka på som "måste" ändras. Sv: Windows server 2003 och IIS
Projektet för webservicen returnerar bara att det är omöjligt att ladda denna sida förtillfället. Ett sådant där standard error.
Jag vet inte mycket mer än att det upkommer fel i IIS 6.0 men i IIS 5.1 går det bra.Sv: Windows server 2003 och IIS
Tyvärr har jag inte fått ut så mycket mer än denna information heller. Jag behöver nog kompletta felmeddelanden om jag ska kunna hjälpa till (och inte ens då är det säkert att jag har ett svar, men det ökar dina chanser avsevärt eftersom jag annars skulle gett upp nu).
Hittills så vet jag:
- Det blir <b>något</b> felmeddelande om att resource-filen förväntar sig text/xml men det kommer text/html.
- Det går inte att ladda sidan för webservicen.
När händer dessa fel?
Försöker du använda IIS 6.0 som utvecklingsplattform (dvs jobbar mot IIS 6.0 i VS.NET, istället för IIS 5.1)
Är det möjligt att vi kan få kompletta felmeddelanden?
Vad har du ändrat från standard? (det behövs inga "tryck här och där" för att få ASP.NET att fungera på IIS 6.0, det är bara att installera IIS + ASP.NET, flytta filerna till webroten, och köra (gäller enklare applikationer))
Det finns inga "standard error", bara felmeddelanden som är mer eller mindre vanliga. Jag (eller någon annan) kan omöjligt veta vilka felmeddelanden du får ofta, och kallar för "standard error".
Alternativen är annars:
- Använd IIS 5.1
- Anlita någon som kan titta på datorn, och hjälpa dig fixa problemetSv: Windows server 2003 och IIS
Sv: Windows server 2003 och IIS
Jag har skaffat en bok om IIS 6.0 så jag fortsätter därifrån. Tack för din hjälp Kristofer.