Har googlat runt ett tag utan att bli mycket klokare, snarare tvärt om. Kolla här vad som gäller om W2K3 Web: http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/overview/web.mspx Om jag låter en W2k3 Web edition göra det den skall, dvs köra webapplikationen.Licenser och annat med SQL Server 2005
Jag har mätstationer runt om i världen som skickar data till en applikation som gör vissa beräkningar på detta data, sparar det i en databas och utvärderar vissa gränsvärden. Skickar ev SMS vid över eller underskridna gränser.
Sedan har jag en ASP.NET applikation där mina kunder (det är hos dem mätstationerna finns) kan via webbläsaren titta på anläggningens status, ändra på larmgränser m.m.
Idag kör jag både ASP.NET applikationen och datainsamlingsapplikationen på W2k3 web edition och en FireBird SQL databas.
Av olika skäl vill jag nu köra SQL Server 2005 istället. Då inställer sig ett antal frågor.
Vilken edition resp. licens av W2k3 krävs resp. licens av SQL2k5.
Så vitt jag förstår går det inte att köra SQL2k5 på en W2k3 web edition överhuvud taget.
Men om jag kör SQL på en W2k3 Standard, kan den då accessas från en web edition, man måste väl installera client tools på den trots allt ? Eller tar ramverket hand om det ?
Eller skall jag köra allt i en W2k3 standard edition ?
(Och kom inte med Linux, jag vet att det vore enklare licensmässigt men det valet finns inte här).Sv: Licenser och annat med SQL Server 2005
Du kan köra SQL Server 2005 Express Edition på Windows 2003 Web, men inga andra "icke webapplikationer". Så om applikationen som samlar in värden inte är en webapplikation får du nog inte köra den. Jag kan inte se annat än att du får accessa en SQL-Server på en annan maskin och jag TROR att allt du behöver för att accessa den finns i .NET-framework.
/JohanSv:Licenser och annat med SQL Server 2005
Sedan kör jag en SQL Server 2005 med en CPU-licens på en W2k3 Standard där även min datainsamlingapplikation kör.
Webbapplikationen hämtar data från SQL Servern.
Är det dessa licenser jag då behöver eller (som jag såg någonstans på webben) behövs en
Windows Server External Connector oxo?