Håller på att sätta upp en arkiveringsapplikation som använder SQLExpress 2005 som databas. Hur ser din kopplingssträng ut? Exempel på felmeddelanden? Hej, tack för ditt svar.System DSN, SQL Express 2005
Maskinen med SQL-servern ligger på ett nät och klienten på ett annat.
När jag skapar en system DSN lokalt på servern så funkar det alldeles utomordentligt bra men när jag försöker göra en system DSN på klienten så får jag det inte att fungera.
ODBC-konfigurationen ser ut så här på servern:
<info>
Microsoft SQL Server ODBC Driver Version 03.85.1064
Data Source Name: arkiv4
Data Source Description: Visual Arkiv 4.0
Server: MUNIN\SQLEXPRESS
Database: (Default)
Language: (Default)
Translate Character Data: Yes
Log Long Running Queries: No
Log Driver Statistics: No
Use Integrated Security: No
Use Regional Settings: No
Prepared Statements Option: Drop temporary procedures on disconnect
Use Failover Server: No
Use ANSI Quoted Identifiers: Yes
Use ANSI Null, Paddings and Warnings: Yes
Data Encryption: No
</info>
Klienterna ligger på ett 192.168.0.0/24 nät och servern ligger på ett 192.168.40.0/24 nät (den har IP 192.168.40.10). Trafik på alla portar och alla protokoll är för tillfället tillåtna mellan näten.
Felmeddelandena jag får på klienten när jag försöker sätta upp system DSN:en varierar beroende på vilka inställningar jag valt (har testat ett gäng olika sätt utan lyckat resultat)
(Har SQL Server Management Studio Express på servern)
Någon som har testat göra något liknande som kan sparka mig i rätt riktning?Sv: System DSN, SQL Express 2005
Några gissningar på vad det kan vara:
-Servern tillåter inte anslutningar utanför localhost
-Servern tillåter inte anslutningar via tcp/ip
-Du använder windowsauthentisering och kontot du använder på klienten har inga rättigheter på servern
-Du försöker använda sql-inloggning med det är inte aktiverat på server
Som sagt, det kan bero på många saker, men utan felmeddelanden är det inte så lätt att gissa...
/JohanSv:System DSN, SQL Express 2005
Hade gjort ett slarvfel med routningen genom brandväggen...