Vad är det för skilland på Developer Edition och SQLExpress? Hittade det själv på Microsoft. Har du aktiverat TCP/IP-anslutningar till servern? Brukar vara avaktiverat som standard vill jag minnas... Jag sitter precis med exakt samma problem själv där jag vill ansluta till en Developer Edition på en Vista maskin. Jag får inte heller det att fungera. I mitt fall är det dessutom en instans ovanpå en SQL 2000 vilket gör att den vanliga port 1433 antagligen inte används och jag har inte rett ut vad den nya porten är. För att kolla/ändra vilka portar som används: Gå in på SQL Server Configuration Manager klicka på SQL Server2005 Services och se efter att SQL Server har startas. Jag har varit inne där och satt t ex 1434 på alla IP-adresser och startat om servicen, lagt till 1434 som ett exception ibrandväggen på båda maskinerna men det fungerar fortfarande inte :-( Jag kör på en lokal maskin så jag tilldelade ingen Ip utan det är bara DatorNamnet.SQL Server2005 Developer Edition
Tänker mest på Serverfunktionen, fjärranslutningar på min lokala dator och att vissa delar är bortbantade i SQLExpress.Sv: SQL Server2005 Developer Edition
Min undran var för att jag inte kan fjärransluta till en lokal Server på min dator med Developer Edition.
Får söka vidare med poblemet.Sv:SQL Server2005 Developer Edition
/JohanSv: SQL Server2005 Developer Edition
Givetvis har jag varit inne i "Surface area configuration tool" eller vad den nu heter och aktiverat remote connections och TCP/IP. Detta är ett nödvändigt steg om du inte gjort det Gert.
Seadn har jag mixtrat med brandväggen på båda maskiner och försökt släppa igenom olika portnummer inkl 1433 men ändå inte fått det att fungera.
Eftersom jag kan ansluta till Developer Edition från andra maskiner på jobbet så är jag övertygad om att det inte är en begränsning i Developer Edition.
Så jag står själv still och har inte så många bra ideér...men en fråga som någon kanske kan svara på är viloket portnummer en instans använder och om denna måste öppnas i brandväggen.Sv:SQL Server2005 Developer Edition
* Kör SQL Server Configuration Manager
* Expandera SQL Server 2005 Network Configuration
* Markera den nod som motsvarar den DB-instans du vill modifiera
* Välj TCP/IP
* På fliken IP Addresses kan du ställa in vilken/vilka portar och adresser som ska knytas till denna DB-instans.
Vilka felmeddelanden är det som fås?Sv: SQL Server2005 Developer Edition
Sv: SQL Server2005 Developer Edition
Fick du igång det hos dig Gert?Sv:SQL Server2005 Developer Edition