Har ett problem som borde vara hyfsat vanligt, men har inte hittat ngt vettigt om det.Kopiera data mellan SQL2005-databaser
Jag har två SQL Server 2005-servrar med varsin databas. De har samma tabeller, typ 100 stycken.
Det är i princip en online och en offline.
Jag vill nu ta det som ligger online och skicka över till den som ligger offline. Online är alltså helt rätt och det som ska användas.
Första tanken då är att göra en backup på den som är online och göra en restore offline. Det går dock inte eftersom det ligger på ett webbhotell, och vi inte på något smidigt sätt kan få tag på backupen då (och inte heller har rättigheter att skapa den). Det omvända (restore online) funkar inte heller av samma skäl. (Och vi har ingen lust att gå via webbhotellet, och inte heller att skaffa en dedikerad server just nu.)
Då tänkte jag prova med "SQL Server Import and Export Wizard". Det funkar nästan; problemet är att den gör dubletter, och då funkar det inte, så den ger upp. Det verkar som att man kan sätta dit någon slags "Delete data", före varje kopiering, men det är jävligt jobbigt att göra det för 100 tabeller. Något vettigare sätt?
Alternativt: Finns det något vettigt sätt att rensa en hel databas, och sen få den där wizarden att sätta in grejer i rätt ordning så att PK:s är uppfyllda?
Alternativt: Finns det något sätt att rensa en hel databas och sen avaktivera alla constraints, sen sätta in värdena med wizarden och sen slå på constraints igen?