Hej, Kolla vad AttachDBFileName gör. Förmodligen bör du kunna använda en connectionstring som inte innehåller AttachDBFileName utan ett databasnamn istället. AttachDBFileName bör du endast använda när du utvecklar lokalt på din burk (och eventuellt första gången du kör programmet på en ny maskin). Tack Tomas. Jag ska kolla upp detta. Det var en hel del som skulle göras för att kunna köra "remote".Ansluta till SQL express remote
Jag har ett gjort ett program som kör mot en SQL Express 2012.
Programmet är installerat på en servers C: partition.
Om jag går in på servern med RDP och startar programmet är det inga problem med koppling till databasen, men om jag startar programmet från en annan dator i nätet fungerar inte kopplingen mot databasen (\\server\ProdPlan.exe).
OBS ! Programmet startar, så rättigheter att logga in på servern finns, även läs/skriv
Jag får ett felmeddelande som säger att det visserligen finns en MDF-fil men att den inte kan ansluta till den.
Connectionstring ser ut så här :
public static string conStr = @"Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=C:\PPP\ProdPlan.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True";
har också testat :
public static string conStr = @"Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=|DataDirectory|ProdPlan.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True";
och
public static string conStr = @"Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=IPnr\ProdPlan.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True";
Någon som har ett tips ?
Användaren vill absolut starta programmet från sitt skrivbord.
Mvh
Martin
Sv: Ansluta till SQL express remote
Sv:Ansluta till SQL express remote
Vad jag inte förstår är vad skillnaden är mellan att starta från Servern eller från en genväg på en dator i nätet ?Sv: Ansluta till SQL express remote
TCP/IP måste aktiveras i SQLExperss.
I serverns brandvägg måste portar konfigureras.
En ny databas måste skapas på servers SQLExpress.
Till denna ska MDF-Filen "Attachas" (Tomas, detta är vad som simuleras med DBAttachFile). OBS. MDF-filen och LDF-filen måste ligga i Program files\Sqlserver\Sqlexpress\Data
Nytt login, ni användare och uppsättning av schema måste skapas på servern.
Vill man använda Windowsinloggning på databasen (vilket jag vill) måste det finnas identiska användarkonton på fjärrdatorn och servern.
Finns det någon annan som har liknande problem rekommenderar jag : https://www.youtube.com/watch?v=aIovZluNmNs
Jag installerade två virituella maskiner (jag har valt Vmware) och installerade en Windows server 2012 och en Windows 8.1-maskin som fjärranvändare och kopplade dem i ett nätverk på grupp-nivå.
Fantastiskt smidigt att kunna laborera utan att riskera något hos kunden.
Anslutningssträngen blev : public static string conStr = @"Data Source=BALKSERV\SQLEXPRESS;Initial Catalog=PRODPLAN;Integrated Security=True";
Där PRODPLAN = Databasens namn på servern.
/Martin