Jag har tänkt och köra min gamla dator som webbserver med linux. men vilken dist är bäst om man bara ska ha en webb/ftp server på datorn... Gissar att du kommer få ganska många olika svar här, många har sin favorit... Själv har jag bara erfarenhet av Debian och Red Hat och rekommenderar Debian utan tvekan! Du får ett relativt rent system efter installationen och kan sedan lätt med det smidiga pakethanteringssystemet installera det du vill. Bara att skriva "apt-get install apache" så hämtas alla nödvändiga filer till dej och sedan installeras de. Jag skulle satsa på en BSD-variant istället för linux. Rekommenderar också Debian. Jag håller med fiddeh! Kör FreeBSD på min server. Inte hunnit testa Open BSD eller någon annan linux distrubution än Mandrake. Mandrake tycker inte jag passar till server. Är mer av en desktop disturbution. ><b>"Bara att skriva "apt-get install apache" så hämtas alla nödvändiga filer till dej och sedan installeras de."</b>Vilken linux dist????
Sv: Vilken linux dist????
/JohanSv: Vilken linux dist????
Utan att ha några egentliga bevis för det så hävdar jag att det är stabilare och säkrare ;)
Kör själv OpenBSD på de servrar jag sätter upp, och jag har aldrig haft några (större) problem.Sv: Vilken linux dist????
<b>"Bara att skriva "apt-get install apache" så hämtas alla nödvändiga filer till dej och sedan installeras de."</b>
Det finns apt-get till Red Hat också :)Sv: Vilken linux dist????
Sv: Vilken linux dist????
>Det finns apt-get till Red Hat också :)
Jo, jag vet, men när jag testade det för ca 2 år sedan fungerade det inte lika smidigt som i Debian (tyckte jag).
/Johan