Jag kör nu en server med Windows 2003 Server installerat. Den tillhandahåller följande tjänster: <b>* Internet Information Services (Webbserver) med ASP/ASP.NET-applikationer</b> <b>* VPN-server</b> VPN använder jag när jag vill komma åt mitt hemnätverk utifrån, och jag tycker att det är smidigt. <b>VPN använder jag när jag vill komma åt mitt hemnätverk utifrån, och jag tycker att det är smidigt.</b> Frågan är hur kompatibelt det är? Är väl bara att testa för att få veta, antar jag. Jag kan tänka mig att göra en uppoffring där, eftersom jag på min utvecklardator ändå kör en lokal IIS när jag utvecklar i ASP.NET. <b>Har dessutom i dagsläget två stycken NTFS-diskar på 120 GB var som är fyllda med data. Kan Samba ta över dessa diskar utan att de behöver formateras om till Linux filsystem?</b> Det stämmer som Johan skriver - läsning av NTFS fungerar bra, men skrivning är osäkert. Okej, tack för informationen!Linux med samma funktionalitet som nuvarande Win2003 Server?
<b>
* DHCP-server
* Internet Information Services (Webbserver) med ASP/ASP.NET-applikationer
* FTP-server
* SMTP-server
* VNC-server (för fjärrstyrning, http://www.realvnc.com/)
* Filserver till Windowsnätverket
* VPN-server
* ev. även Printerserver
</b>
Jag använder även ett program som heter Girder med IgorPlugin, som används till en fjärrkontrollsmottagare, vilket gör att jag kan använda fjärrkontrollen till att styra vissa funktioner på servern, till exempel börja spela musik. Den har ett ljudkort (5.1) också.
Min undran är om det går att få samma funktionalitet på Linux-server, och hur mycket jobb det skulle vara. Grafiskt gränssnitt är inget krav. Jag är medveten om att Girder förmodligen inte går att få igång igen, men hur är det med de övriga tjänsterna? Vilken programvara kan jag ersätta respektive tjänst med? Går alla att ersätta?
Tacksam för svar!Sv: Linux med samma funktionalitet som nuvarande Win2003 Server?
Kan du tänka dig att byta ut detta mot Apache med PHP?
Det kan iofs fungera att köra ASP.NET under Apache: http://www.mono-project.com/contributing/asp-net.html, men det är inget jag har prövat.
VPN har jag ingen erfarenhet av och vet inte ens riktigt vad det innebär, men en sökning på Google (vpn linux) gav en del träffar; du kan kolla genom dem.
Övriga punkter skall inte vara några större problem. I de vanliga större distributionerna ingår DHCP-server, webbserver (Apache), FTP-server, SMTP-server, kanske VNC-server och filserver för Windows-nätverk (Samba). Huvudsakligen behöver du bara välja dessa vid installationen, men viss konfiguration efteråt kan naturligtvis också behövas.
Vad gäller Girder så kan du pröva det under WINE, men jag skulle inte tro att det fungerar. Däremot finns andra program, t.ex. http://www.lirc.org/ så du hittar kanske något som fungerar och som du trivs med.Sv: Linux med samma funktionalitet som nuvarande Win2003 Server?
Vad ska du använda den till? Jag har använt http://www.freeswan.org en del och det fungerar bra men det beror lite på vilken klient du har tänkt att använda, vilka protokoll som stöds och så.
/JohanSv:Linux med samma funktionalitet som nuvarande Win2003 Server?
Jag har en del applikationer som idag använder ASP.NET, så därför behöver stödet finnas även i fortsättningen. Jag tycker även att det är ett bra språk, och jag trivs att utveckla i det.
Vilken dist tycker ni att jag ska använda? Ska jag köra med eller utan grafiskt gränssnitt? Finns det någon sida med bra information om kommandon, och liknande? Guider till att sätta upp nämnda tjänster på en Linux-maskin?
Tack för visat intresse!Sv: Linux med samma funktionalitet som nuvarande Win2003 Server?
Vilken klient använder du? Ansluter du alltid från samma dator?
<b>Jag har en del applikationer som idag använder ASP.NET, så därför behöver stödet finnas även i fortsättningen. Jag tycker även att det är ett bra språk, och jag trivs att utveckla i det.</b>
Då är du nog rätt fast vid en Windows-server, jag har ingen erfarenhet Mono, men som jag har förstått är det inte 100% kompatibelt och då är det ganska omständigt...
Har dessutom i dagsläget två stycken NTFS-diskar på 120 GB var som är fyllda med data. Kan Samba ta över dessa diskar utan att de behöver formateras om till Linux filsystem?
Förslag på dist att köra?Sv: Linux med samma funktionalitet som nuvarande Win2003 Server?
Jag har ingen erfarenhet själv, men för några år sedan hörde jag att det inte var helt stabilt att skriva till NTFS-diskar i Linux. Det bästa är alltså att formatera till ett mer Linux-vänligt filsystem. Det kan hända att detta har ändrat sig det senaste så att det fungerar nu, men då får någon annan rätta mig :)
<b>Förslag på dist att köra?</b>
Jag använder själv Debian och tycker om det. Valet bygger inte på något större studie, har enbart kört RedHat lite tidigare och med de båda som alternativ väljer jag helst Debian.
http://linux-ntfs.sourceforge.net/Sv: Linux med samma funktionalitet som nuvarande Win2003 Server?