Jag har satt upp en Ubuntu webserver och nu önskar jag delvis kunna styra den utifrån olika skript. Jag vill skapa en websida där jag bl.a. skall kunna skapa nya användare i systemet. Hur går jag till väga? Vill du göra administrativa saker via webben så tycker jag helt klart att du ska ta dig en titt på det här: Läs på om PAM (Pluggable Authentication Modules). Du kanske kan skapa en fil under /etc/pam.d/ som anger vilka rättigheter som skall gälla.Rootbehörighet genom script...
På servern finns inget rootkonto utan jag använder mig av sudo för att komma åt root-behörigheten. När jag skapar ett script som skapar använade så frågar den efter lösenordet och jag har ingen aning hur det skulle gå att få php-scritpet att skicka det.
En annan variant jag funderade på var att ge den anonyma användaren behörighet att köra scriptet och skapa använade. Detta utgör dock en stor säkerhetsrisk.
Finns det något sätt att göra det på så att bara det php-script som jag skrivit kan skapa en ny användare, men inte någon annan (förutom superusers)?Sv: Rootbehörighet genom script...
http://www.webmin.com/Sv: Rootbehörighet genom script...