En av våra kunder har en Linux-server med 2 st IDE-diskar i en mjukvaru-RAID (RAID1/spegling). Jag röstar för 1 eller 2, 1 är nog vettigast tror jag (mindre som kan gå fel?)Utöka diskutrymme RAID1
Dom vill utöka lagringsutrymmet och min fundering är vad som funkar bäst/snabbast/enklast/säkrast..:
1. Klona diskarna till 2 större diskar och sen utöka root-partitionen
2. Slita ut en av diskarna och pula in en större, starta upp systemet, spegla diskarna, slita ut den andra lilla disken, pula in en till större disk, starta upp och spegla.
3. Slänga in en till disk och göra om RAID1:an till en RAID5?Sv: Utöka diskutrymme RAID1
3:an känns lite halvt, kommer öka belastningen på cpu:n (den behöver köra en massa fler xor, kanske inte är något problem iofs, men.. Dessutom kommer läsprestandan att sjunka då du med raid 1 kan läsa två olika saker samtidigt)
(Ska tillägga att jag bara kör raid på windows på min stationära, kör med både raid 0, raid 1 och raid 5 i några olika konstellationer på sammanlagt 5 diskar. Att läsa från raid 5 till samma raid 5 är väl ingen höjdare direkt..)