Jag tycker verkligen att det är dags att reda ut en sak. Vilket språk är bäst, ASP eller PHP. Själv har jag utvecklat en del i ASP. Men med tiden har jag hört att det är mycket bättre med PHP på en linux-server. "Det är ju idiotiskt att ha en windowsburk som server" sa någon till mig, men jag blir tveksam. Vid större system sägs det ju att man ska använda PHP, men sveriges mest besökta webbplats gulasidorna använder ju ASP, det är ju minst sagt lite konstigt. Det jag nu börjar misstänka är att många säger att PHP och linux-servrar är bäst p.g.a. att man ogillar Windows och Microsoft. PHP är säkert snabbare än ASP, men är skillnaden lika stor som den framställs. Man kan ju undra om det handlar om kunskap eller känslor... >men sveriges mest besökta webbplats gulasidorna använder ju ASP Spontant skulle jag säga PHP eftersom det är mer kraftfullt än ASP, men eftersom man kan använda vilka komponenter som helst i ASP så kvittar det. Till bj: hehe..;p Vad som är bäst kommer man nog att tvista om till döddagar. Nej det är rätt, ASP är inget språk, det är en teknik. >När blev ASP ett språk?? Jag är medveten om det, därför så tänkte jag att jag gjorde dom en tjänst genom att utvekla det lite granna. men bj då... [citat]Spontant skulle jag säga PHP eftersom det är mer kraftfullt än ASP, [/citat] Vilket du väljer beror hur din "infrastruktur" ser ut, dvs om du har ett *nix eller windows baserat nät. (servrar etc) "Vad kan man göra med PHP som man inte kan göra med asp"ASP eller PHP?
Sv: ASP eller PHP?
språket spelar inte roll om hur många besökare man får...det är innehållet...
>PHP är säkert snabbare än ASP
hört många som säger att asp är snabbare....bevisa att PHP är snabbare..;p
Och mitt vanliga svar i denna fråga:
välj det språket som passar dig och dina sidor bäst!!
tycker BJSv: ASP eller PHP?
Så att dividera om ASP eller PHP är bäst kommer att få 2 läger som propagerar för "sitt" språk.
Men jag skulle säga så här. ASP är bäst på en windows burk och PHP är bäst på en linux burk, alla de som säger att linux är SÅÅÅ mycket bättre än windows som server får stå för det själv, vi andra vet mer....
Hur som helst så är det ASP.NET som gäller och då är frågan istället om det är .NET eller J2EE och det kommer också divideras ett tag vilket som är bäst..
Själv bryr jag mig inte vilket som är bäst utan tittar på vilka system jag jobbar mot och använder det som utgångspunkt för hur man skall lösa uppgiften...
- MagnusSv: ASP eller PHP?
Visst är det innehållet som är viktigast men du missförstod nog mej lite, eftersom dom är störst (pga innehållet) så borde ju dom använda det snabbaste systemet...alltså PHP kan inte vara så överdrivet mycket bättre och snabbare m.m. som linux-folket säger...alltså mycket p.g.a. ett stort grupptryck om att man inte ska gilla Windows...
Till Magnus:
Visst, men jag säger varken att ASP eller PHP är bäst, själv tycker jag att ASP är lättast, alltså det använder jag...
P.S. Denna kom kanske i ett lite knasigt forum....handlar ju inteett dugg om VB...Sv: ASP eller PHP?
det lät på dig som om du menade att eftersom gula sidorna använder asp så är dom välbesökta pågrund av det...=)
använd det du vill använda och skit i vad andra säger
hehe
Jag håller med Magnus, man får titta på vad som är bäst lämpat för uppgiften, ibland kanske asp är att föredra, nästa gång kanske php är att föredra.
Anna-Karin.Sv: ASP eller PHP?
Man kan använda en hel del olika språk, VB-script,Java-script pearl osv.
Det vanligaste är nog att man använder sig av VB-script som språk.Sv: ASP eller PHP?
Du får ursäkta "nybörjare" om dom inte vet skillnaden på språk eller script... Jag vet att ASP är ett scriptspråk men det kanske inte Jonatan Hallenberg visste eftersom han kan vara rätt ny inom det här....
Sv: ASP eller PHP?
"Jag vet att ASP är ett scriptspråk"
ASP är inget scriptspråk heller!!!
Det är en teknologi för att använda olika scriptspråk på servern. Men det finns faktiskt 7 (tror jag) objekt inbyggda i ASP. Typ Session,Application,Response osv osv..
Men på det stora hela spelare det ingen roll, för nästa alla hänvisar ASP tillsammans med VBScript som ASP och det är bara att leva med.
- MagnusSv: ASP eller PHP?
På vilket sätt då? Förklara VARFÖR php är kraftfullare än asp. Vad kan man göra med PHP som man inte kan göra med asp???
cya,
PatrikBSv: ASP eller PHP?
Har man *nix väljer man php och har man windows så blir det asp.
php på windows suger kapitalt och vice versa
cya,
PatrikBSv: ASP eller PHP?
Tja du kan på ett enkelt sätt skapa en thumbnail av en uppladdad bild. Detta finns sätt att komma åt grafikhantering från PHP.
För att lösa detta med ASP, måste du iprincip ha en komponent som du får ladda ner (betal för)
Så ja!! PHP är kraftfullare än ASP (VBScript) default, men eftersom man kan använda komponenter enkelt i ASP så spelar det inte så stor roll i slutändan.
- Magnus