Hej! det är inte dot net magic du far efter? Nja ...Om jag fattade den rätt så är det gränssnittet office använder. Det kan vara den men jag är även ute efter listviewn mm. dvs XP loocken Tyronne, Ok.. då har jag lite mer kött på benen..... Tyronne,Class bibliotek.
I .NET finns det ett klassbibliotek som vi utvecklar våra windows applikationer med. Utseendet och funktionerna är väldigt bra. I vissa applikationer som jag har stött på så använder man ett annat klassbibliotek med XP useende samt att man kan ex i listviewn använda både comboboxar och checkboxar i detail läget. Jag har även sett att man kan skriva direkt i lisviewn, dvs lite som en datagrid Man kan även använda ikoner i menyn, dvs en annan utvecklingsmiljö.
Så min fråga är var kan man få tag i detta klassbibliotek för det kommer i fler och fler program och hur använder man det i så fall.
/phinalaSv: Class bibliotek.
http://www.crownwood.net/index.htmlSv: Class bibliotek.
/phinalaSv: Class bibliotek.
Du kan till viss del (och med lite arbete) få till en XP Look & Feel i dina .NET applikationer. Det finns två grundläggande sätt
(a) Du sätter <b>Style</b> propertyn på dina kontroller till System och sen slår du på <b>Application.EnableVisualStyles</b>. Dock fungerar detta inte helt bra alla gånger (program kan hänga sig) mm om man gör vissa saker i sitt program, samt att inte alla kontroller stöder detta.
(b) Skapar en manifest fil och bakar in den i ditt program, men det lider av samma problem som (a), att inte alla kontroller blir rätt, dock har man inte samma problem med stabilitet.
Utöver detta finns det artiklar på t.ex www.codeproject.com som visar hur man använde XP Theme stödet i Windows från .NET men det är en lite mer komplicerad historia. Det sista (och vanligaste) alternativet är att man köper in kontroller med tema-stöd inbyggt från en av de många 3e parts företag som finns på marknaden.Sv: Class bibliotek.
Då har jag bara en fråga kvar...
Listview kontrollen!...
Den är ju bra, men jag har önskemål om att kunna lägga i checkboxar i subitem kolumnerna samt comboboxar mm. Jag har vridit och vänt på listview-kontrollen men jag har inte lyckas hitta en lölsning för det....
Här tar jag tacksamt emot förslag på 1. om det går med .Nets kontroll hur gör jag då, 2. eller om det finns en tredje part. Jag skulle även vilja mata in värden i cellerna.
/PhinalaSv: Class bibliotek.
SyncFusion har en väldigt bra och populär Windows Forms FAQ http://www.syncfusion.com/faq/winforms/ som tar upp många av de vanliga frågorna på ett struktuerat sätt. LiewView kontrollen som kommer med som standard lämnar mycket kvar att önska och även här finns det gott om 3e parts kontroller att använda (både gratis och kommersiella).
Att stoppa in checkboxar kan både vara enkelt och komplicerat beroende på vad du vill göra. Du kan enkelt få en checkbox per rad genom att sätta <b>CheckBoxes</b> till sant på din listview. Då placeras en checkbox i början på varje rad. Om du där emot vill stoppa in en eller flera kolumner med checkboxar är det svårare och kräver en del programmering. Du kan även använda en <b>DataGrid</b> som redan har stöd för checkboxkolumner.
Lycka till!