Jag är ganska grön på detta och har några frågor. Helt klart är att du förr eller senare stöter på en gräns när det inte längre är försvarbart att läsa upp alla posterna till minnet. Personligen så läser jag aldrig upp alla poster i någon typ av program om jag inte vet med säkerhet att antalet poster är begränsat. Hellre bygger jag en flexibel lösning redan från början. Jodå med 10 000 poster blir det ju lite ohanterligt, framför allt för för den stackars användaren som skall scrolla igenom all dessa rader.Design & dataset
Jag bygger ett registerprogram med windows forms. Programmet består av en huvudform där jag på vänster sida listar upp poster i en datagrid och på höger sida visar all information om den posten jag står på i gridden. Lite som i outlook.
När programmet körs fyller jag ett dataset med info från databas och skickar ut det i gridden. Funkar bra, det handlar om ca 100 poster.
Men låt säga att registret växer och det blir 10 000 poster. Hur är vanligast att göra då. Fyller jag fortfarande mitt dataset med alla poster på en gång och visar det med tex ett rowfilter. Eller hämtar jag datat i omgångar beroende på vad användaren vill visa?Sv: Design & dataset
Du skulle ju kunna gör en "select count(*) from MinStoraTabell" under uppstarten av programmet och läsa upp alla poster om det finns färre än X poster. Men som sagt, jag hade nog föredragit att göra den andra lösningen direkt, där posterna läses upp vid behov.Sv: Design & dataset
Kanske en enkel sökfunktion kan hjälpa till, där man väljer bland dessa 10 000 utfrån katregori, början på namn eller liknande. Kan det va nåt?
Hälsn