Jag är rätt förvånad att det är så lite prat om det viktigaste vi har... vår arkitektur. Johan, Jag tror som Andreas. För min del är det nog delvis som Andreas säger, okunskap. Jag, till stor del självlärd, har kommit till den insikten att jag måste ta tag i detta, gör man lite större applikationer blir allt kaos till slut. Johan D: Jag tror att det handlar mycket om vad man har för bakgrund. De som studerat data har nog en fördel för man har då kommit in på "rätt sätt" med ett steg i taget. Johan,Arkitektur är inte det viktigt eller?
Är det fortfarande så skrämmande att man inte bryr sig om struktur och verkligen vill göra spagettilösningar? Det är inte mkt prat om arkitekturfrågor i denna kanal. Trist för Arkitektur ger kvalité och struktur för applikationen. En god Arkitektur betyder rätt mkt.
Mvh JohanSv: Arkitektur är inte det viktigt eller?
Jag tror inte det handlar så mycket om viktig/oviktig utan snarare om okunskap. Mentaliteten "if it works dont break it" är en inte allt för ovanlig även om kunskapar inom architektur skulle kunna ändra det till "if it works why not improve it" ;)
Vi får hoppas att lite diskussioner i detta forumet kan medföra att fler hoppar på tåget. Själva ".NET Architektur" forumet känns som om det inte är så specieltl välbesökt just nu =PSv: Arkitektur är inte det viktigt eller?
När jag disskuterar arkitektur med vänner och elever så är inte den vanligaste frågan hur utan varför.Sv: Arkitektur är inte det viktigt eller?
Problemet som jag ser det är att det är en stor tröskel att sätta sig in i, känns som något stort, krångligt, konstigt, avlägset som inte ger något konkret tillbaka. Allt material jag har snubblat över känns onödigt invecklat för att få mig intresserad. Jag tror att mitt intresse skulle öka om jag fick en aha-uplevelse om vad det kan ge mig som utvecklare. Jag inser att man inte kan diskutera olika arkitekturer på några få rader. Men något lättläst konkret exempel på vilka fördelar det ger att få en bra struktur på sina program är nog bra för intresset. Har ni "stora killar" några bra tips på vad man ska läsa för att få igång intresset?
/JohanSv: Arkitektur är inte det viktigt eller?
Du kan tex gå in på Microsoft Patterns & Practices hemsida. .
http://www.microsoft.com/resources/practices/default.mspx
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://fredrik.nsquared2.comSv: Arkitektur är inte det viktigt eller?
Om man är självlärd så blir det ofta så att man tar för stora steg och vill göra för mycket på en gång.
Om vi sedan tar webbutveckling så har det inte riktigt funnits några behov för patterns tidigare. Det är först nu med .NET som detta kan bli aktuellt. Problemet då blir att majoriteten som pysslar med ASP.NET kommer från ASP och kanske inte har någon annan erfarenhet av programmering gör misstaget att tro att det bara är att köra på som vanligt, istället för att börja från början och lära sig OOP koncept, patterns med mera.
På ett sådant här forum kan det även vara så att majoriteten aldrig jobbat på ett stort projekt där patterns är oumbärligt. Pysslar man bara med mindre projekt med kort utvecklingstid så tror jag att det aldrig blivit aktuellt att lära sig patterns. Tiden finns helt enkelt inte, och alla har inte tid att läsa på och lära sig på fritiden.
För min del så kan jag väl säga att jag inte använt så mycket patterns tidigare. Jag pluggade Computer Science i USA men när jag kom hem och började jobba så blev det webbutveckling i reklambranschen med ASP. När jag började med .NET så fick man användning av sina skolkunskaper igen och med tidens gång så har patterns kommit mer och mer in i bilden.
"Aha-upplevelsen" har jag faktiskt redan fått, och det är att när jag tittar på de applikationer jag byggt i .NET så går det att identifiera många patterns, utan att jag hade kunskap om det. För mig så betyder det att patterns inte behöver vara så komplicerat. Ett pattern uppstår ju när man hittar ett mönster i lösning efter lösning. Så de flesta patterns har uppkommit naturligt och det gör att det känns naturligt att använda dem.
Något som jag upptäckt hjälper mig är att jag inte tänker så mycket. ;)Sv: Arkitektur är inte det viktigt eller?
Du har redan tagit det viktigaste steget och det är att börja titta över på architektur fronten och söka den information som håller rätt nivå för att du skall kunna anama det. Just nu har jag inga bra länkar tillgängliga eftersom jag är på jobb.